جهانسیاست

اعضای شورای همکاری خلیج، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند

شش عضو شورای همکاری خلیج با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شدند.

کشورهای شورای همکاری خلیج، که شامل شش کشور عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و عمان با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزارش روز یکشنبه ۱۹ مرداد شبکه جهانی بلومبرگ، نامه اعضای شورای همکاری خلیج روز شنبه ارسال شده و در این نامه، از شورای امنیت خواسته‌ شده که ضمن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، «هرگونه تدابیر اضافه لازم را نیز برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های ایرانی که به منظور ایجاد بی‌ثباتی است، اتخاذ کند.»

رویترز نیز با انتشار این خبر نوشته که ارسال این نامه از سوی تمامی شش عضو این شورا نشان از اتحاد بین اعضا آن است.

شورای همکاری خلیج در نامه ارسالی خود به شورای امنیت همچنین خواستار «مسدود شدن هدفمند دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای اشخاصی که در تامین، فروش و انتقال سلاح و مواد مرتبط با آن به ایران یا از این کشور» شدند.

در این نامه که از سوی «نایف فلاح مبارک الحجرف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج ارسال شده همچنین آمده است که «ایران به اشاعه تسلیحات جنگی در کل منطقه به عنوان بخش جدایی ناپذیر از سیاست توسعه‌طلبانه منطقه‌ای خود و مداخلات طولانی ‌مدتش در امور داخلی کشورهای عربی، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج، ادامه می‌دهد که این، نقض آشکار منشور سازمان ملل است.»

نشریه «فارین پالسی» گزارش داد که دولت آمریکا سه‌شنبه آینده قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به رای خواهد گذاشت.

پیش‌تر، «بلومبرگ» گزارش داده بود که بر اساس سندی که دریافت کرده، آمریکا نسخه جدید پیش‌نویسی را میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرده و خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده است.

در این پیش‌نویس از اعضای شورای امنیت خواسته شده است فروش تسلیحات به ایران را متوقف کرده و از ارائه آموزش‌های تکنیکی، منابع مالی یا خدمات، مشاوره و سایر خدمات و کمک‌هایی که مربوط به تامین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا استفاده از تسلیحات به ایران است، خودداری کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در نشست خبری با اعلام اینکه ایالات متحده هفته آینده قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد داد، گفت که ماموریت شورای امنیت سازمان ملل حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و در صورتی که این شورا اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را به حکومت شماره یک حامی تروریسم بدهد، کاملا این ماموریت خود را به سخره گرفته خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این پیش‌نویس تقریبا مشابه نسخه‌ای است که آمریکا در ماه ژوئن میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود.
روسیه و چین از هم اکنون اعلام کرده‌اند به این پیش‌نویس رای منفی خواهند داد.
در همین زمینه «کلی کرفت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز جمعه ۱۷ مرداد با اشاره به حمایت ایران از تروریسم، به چین و روسیه در باره وتوی احتمالی قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داد.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که چین و روسیه در صورت وتوی این قطعنامه، شریک اقدام‌های ایران خواهند بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا