آذربایجاناجتماعیسیاستویدیو

امروز ۳۱ دسامبر، روز همبستگی و وحدت آذربایجانی های جهان است

جنبشی که بعدها روز همبستگی و وحدت آذربایجانی های جهان نام گذاری شد، در نوامبر ۱۹۸۹ از نخجوان آغاز و به سایر مناطق مرزی آذربایجان گسترش یافت.

جبهه مردمی آذربایجان شعبه منطقه ای نخجوان در نوامبر ۱۹۸۹ با تأیید خواست مردم تصمیم گرفت برای بازگرداندن روابط انسانی، فرهنگی، اقتصادی و خویشاوندی بین آذربایجان جنوبی و شمالی سیم خاردارهای مرزی را از بین ببرد. این جنبش سراسری که از جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد، به سایر مناطق مرزی آذربایجان گسترش یافت.

اولین کنگره بین المللی محافل آذربایجانی که در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۹۰ در ترکیه برگزار شد، گام مهم دیگری در جهت وحدت و انسجام ملی به عنوان ادامه واقعی جنبش مرزی بود که در جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد. در قطعنامه ای که کنگره در ۵ نوامبر تصویب کر ، هر سال جشن ۳۱ دسامبر را خواستار شد. در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱، حیدر علی‌اف، رئیس مجمع عالی جمهوری خودمختار نخجوان با در نظر گرفتن اهمیت ایجاد اتحادیه ای از آذربایجانی های جهان، ۳۱ دسامبر را روز همبستگی آذربایجانی های جهان اعلام کرد. مجمع عالی جمهوری خودمختار نخجوان قطعنامه ای در این باره تصویب کرد که شامل ۶ ماده است. در این قطعنامه آمده است:

۱- روز ۳۱ دسامبر، را روز همبستگی و وحدت آذربایجانی های جهان اعلام کنید و هر ساله آن را گرامی بدارید.
۲- همین روز در قلمرو جمهوری خودمختار نخجوان یک روز کاری تعطیل می شود.
۳- به شورای عالی جمهوری شوروی آذربایجان برای جشن رسمی ۳۱ دسامبر به عنوان روز همبستگی و اتحاد آذربایجانی های جهان در کل جمهوری آذربایجان پیشنهاد تصویب قانون ارائه شود.
۴- به مجامع شهرستانی و منطقه ای جمهوری خودمختار نخجوان دستور داده شود تا در روزهای عید برای برپایی تشریفات رسمی با مشارکت سازمانهای دموکراتیک آماده سازی کند.
۵- به وزارت آموزش و پرورش دستور داده شود تا کنفرانس علمی ویژه روز همبستگی و اتحاد آذربایجانی های جهان در تاریخ ۳۱ دسامبر در دانشگاه دولتی آکادمیسین یوسف ممدعلی‌اف نخجوان، آکادمی ملی علوم آذربایجان شعبه نخجوان، اتحادیه نویسندگان آذربایجان شاخه منطقه ای نخجوان برگزار شود.
۶- بازسازی سیم خاردارهای مرزی را غیرقانونی دانسته و کمیسیون پارلمانی را برای اطمینان از انحلال استحکامات تأسیس کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا