جهان

انتخابات پارلمانی پاکستان؛ عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی، مدعی پیروزی شد

عمران خان، نخست وزیر سابق و زندانی پاکستان، روز جمعه در یک پیام صوتی-تصویری که با استفاده از هوش مصنوعی تولید و در حساب کاربری او در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته شده، مدعی پیروزی در انتخابات سراسری شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عمران خان در این پیام ضمن رد ادعای پیروزی نواز شریف، نخست‌ وزیر اسبق پاکستان، از حامیان خود خواسته برای پیروزی در انتخابات جشن بگیرند و گفته این پیروزی باوجود «سرکوب حزبش» به‌دست آمده است.
اینگونه پیام‌ها پیش از این به‌صورت کتبی و از طریق وکلای او منتشر می‌شد.
در شرایطی که عمران خان هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد و حزبش نیز از شرکت در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه منع شده، اما طبق گزارش‌ها، نامزدهای مستقل مورد حمایت او توانسته‌اند بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات به دست آورند.
نواز شریف پیش‌تر اعلام کرد حزب او، مسلم لیگ، بیشترین کرسی‌ها را کسب کرده و ضمن اعلام پیروزی گفت، باید با سایر گروه‌ها یک دولت ائتلافی تشکیل دهد، زیرا حزبش نتوانسته اکثریت لازم برای تشکیل دولت به‌تنهایی را کسب کند.
این در حالی است که به نوشته رویترز، طبق نتایج منتشر شده نامزدهای مستقل‌ بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده‌اند. مستقل‌ها که عمدتا از حمایت عمران خان برخوردارند، تا کنون ٩٢ کرسی از مجموع ۲٢۵ کرسی شمارش‌شده را کسب کرده‌اند.
دادگاهی در پاکستان روز دهم بهمن ماه، کمتر از ده روز قبل از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، عمران خان نخست وزیر سابق را به دلیل آنچه «افشای اسرار دولتی» عنوان شده است، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا