اجتماعیایرانسیاست

انتقال عبدالحمید میربلوچ زهی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

عبدالحمید میربلوچ زهی، زندانی سیاسی بلوچ روز پنجشنبه ۴ دی ماه ۹۹، در تماس تلفنی با خانواده خود از آنها خواست که برای آخرین ملاقات پیش از اجرای حکم اعدام به زندان زاهدان مراجعه کنند. 

در حالی این زندانی سیاسی محکوم به اعدام برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده که درخواست اعاده دادرسی به پرونده وی توسط مصطفی نیلی وکیل وی در دبیرخانه دیوان عالی کشور ثبت شده است.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع عبدالحمید میربلوچ زهی، ضمن تائید این خبر در توییتر خود نوشت: «عبدالحمید میربلوچ‌ زهی، با خانواده تماس گرفته و از آنها خواسته است که فردا برای ملاقات آخر به زندان بروند. از مقامات قضایی تقاضا دارم که اجرای حکم را متوقف کرده و اجازه دهند اعاده دادرسی وی بررسی شود.»

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از سازمان «حقوق‌بشر در ایران»، عبدالحمید میربلوچ زهی، در تاریخ ۷ آذر ماه ۹۴، پس از یورش چندین مامور اداره اطلاعات زاهدان به منزل شخصی‌اش در شهرستان ایرانشهر بازداشت و جهت بازجوئی به بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان منتقل شد.

این بازداشت در حالی صورت گرفت که ماموران اداره اطلاعات خانواده وی را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند.

پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهامات « اقدام علیه امنیت ملی » و « محاربه از طریق حمله مسلحانه » به عبدالحمید میربلوچ زهی، و تحمل نزدیک به ۱ سال و ۶ ماه بلاتکلیفی و سلول انفرادی و انواع و اقسام شکنجه ها پرونده این شهروند اهل ایرانشهر در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۶، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست رضا جوادموسوی و مهران بامری، مورد بررسی قرار گرفت.

با توجه به اینکه علاوه بر عبدالحمید میربلوچ زهی در این پرونده جاوید دهقان خلد، محمود کلکلی، امید ایمانی و علیرضا بمپوری، بعنوان سایر متهمان بودند، پس از اتمام مراحل دادرسی در دادگاه انقلاب زاهدان، جاوید دهقان خلد بعنوان متهم ردیف اول این پرونده به اتهام محاربه اعدام محکوم شد. همچنین محمود کلکلی، امید ایمانی، عبدالحمید بلوچ و علیرضا بمپوری، از بابت اتهامات مذکور هر یک به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

با اعلام اعتراض از سوی متهمان این پرونده و ارجاع آن به شعبه دیوان عالی کشور، حکم اعدام صادره بر علیه جاوید دهقان خلد عینا تائید شد. اما حکم حبس تعزیری ۱۵ ساله صادره بر علیه عبدالحمید میربلوچ، پس از لغو حکم و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب زاهدان در جلسه دادرسی مجدد به تاریخ ۷ مهر ماه ۱۳۹۷، توسط شعبه دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام با اتهام محاربه تغییر کرد. سایر متهمان این پرونده به حکم بدوی اعتراض نکرده بودند و احکام شان عینا تائید شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا