ایران

انگلستان: ایران باید عذرخواهی کند

وزیر امور خارجه انگلستان بازداشت سفیر این کشور در تهران را نقض آشکار قوانین بین المللی خوانده و تاکید کرد ایران باید عذرخواهی کرده و تضمین نماید که دیگر چنین اقدامی انجام نخواهد داد.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلستان طی سخنانی در مجلس عوام پارلمان بریتانیا در ارتباط با بحران جدید این کشور با ایران گفت: بازداشت سفیر لندن در تهران بدون دلیل موجه و توجیه نقض آشکار قوانین بین المللی است، در واکنش به این رویداد امروز حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن را احضار کردیم. ایران باید عذر خواهی کرده و تضمین کند که دیگر چنین اقدامی انجام نخواهد داد.

 

 

وی با بیان اینکه پس از رویدادهای اخیر باید امنیت سفارت انگلستان در تهران را مورد بازبینی قرار دهند، اظهار داشت: از واکنش و حمایت جامعه بین المللی خرسندیم، بر اساس کنوانسیون وین همه دیپلمات ها از حقوق ویژه ای برخوردار هستند.

 

راب تاکید کرد: رژیم ایران در سر دو راهی قرار دارد، ایران می تواند به تدریج به انزوای سیاسی و اقتصادی بیشتری سوق پیدا کند، اما گزینه دیگری وجود دارد و رژیم حق انتخاب دارد. اکنون وقت آن است که ایران مسیر دیپلماسی و صلح را پیش‌ بگیرد.

 

وزیر خارجه انگلستان در پایان بر لزوم انجام تحقیقاتی مستقل و شفاف درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران با شرکای بین‌المللی تاکید کرد.

 

نیروهای انتظامی ایران روز شنبه راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران را «به دلیل حضور» در تظاهرات مردمی در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین توسط پدافند هوایی ایران، برای مدتی بازداشت و سپس آزاد کرد.

 

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های ایران، نیروهای انتظامی تهران وی را با ادعای «تحریک و ساماندهی تحرکات مشکوک در مقابل دانشگاه امیرکبیر» برای ساعاتی بازداشت کردند.

 

هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمای اوکراین بامداد چهارشنبه 8 ژانویه پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین مورد هدف موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و سقوط کرد و تمام 176 سرنشین این هواپیما جان باختند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران این اتفاق را ناشی از «خطای انسانی» دانسته است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا