جهان

اوکراین: در پی حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، این نیروگاه در خطر انفجار قرار دارد

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در پیامی ویدیویی هشدار داد حمله آتش‌بار روسیه علیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خطر «فاجعه تشعشعات هسته‌ای» را برای تمام اروپا به همراه دارد. زلنسکی گفت: «کلمه چرنوبیل را که شنیده‌اید!»

در پی حمله ارتش روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در مرکز اوکراین، این نیروگاه دچار آتش‌سوزی شد و مقام‌های اوکراینی نسبت به خطر وقوع فاجعه افزایش تشعشعات رادیواکتیو در سراسر اروپا هشدار دادند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در پیامی ویدیویی هشدار داد حمله آتش‌بار روسیه علیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خطر «فاجعه تشعشعات هسته‌ای» را برای تمام اروپا به همراه دارد. زلنسکی گفت: «کلمه چرنوبیل را که شنیده‌اید!»

در ساعت‌های آغازین روز جمعه به وقت محلی، سرویس حوادث اضطراری اوکراین اعلام کرد که آتش‌سوزی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خاموش شده است.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن درباره وضعیت این نیروگاه با همتای اوکراینی خود صحبت کرده است.

بایدن و زلنسکی در این تماس از روسیه خواستند عملیات نظامی را در منطقه اطراف نیروگاه متوقف کند و به آتش‌نشان‌ها و امدادگران اجازه دهد به این محل دسترسی پیدا کنند.

اندکی بعد، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و رییس‌جمهوری اوکراین در تماسی درباره حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، از روسیه خواستند فورا حمله را متوقف کرده و به آتش‌نشان‌ها امکان دسترسی به محل را بدهد.

نخست‌وزیر بریتانیا به رییس‌جمهوری اوکراین گفت در پی حمله روسیه به این نیروگاه، از شورای امنیت خواهد خواست تا در ساعت‌های آینده در این مورد نشست اضطراری تشکیل دهد.

از سوی دیگر، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که تیم واکنش به حوادث هسته‌ای را فعال کرده‌ و در حال رصد کردن وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است.

پس از آغاز حمله روسیه، دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در توییتی اعلام کرد ارتش روسیه از همه طرف این نیروگاه را هدف حمله قرار داده است.

وزارت خارجه اوکراین هشدار داد در صورت انفجار نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، قدرت آن ۱۰ برابر انفجار چرنوبیل خواهد بود.

وزارت انرژی هسته‌ای اوکراین نیز اعلام کرد یکی از واحدهای تولید برق نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هدف قرار گرفته و با توجه به ادامه حمله‌های روسیه، آتش‌نشان‌ها قادر به مهار آتش آن نیستند.

طبق اعلام سرویس حوادث اضطراری اوکراین، آتش‌سوزی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به قسمت آموزش و محوطه بیرون نیروگاه کشیده شده بود.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولت اوکراین از افزایش تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خبر داد، اما اندکی بعد شبکه ۲۴ اوکراین به نقل از مدیر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اعلام کرد سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه به وضعیت امن برگشته است.

جنیفر گرانهلم، وزیر انرژی آمریکا، نیز با اشاره به اینکه رآکتورهای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا با سازه‌های محکم محافظت می‌شوند گفت این رآکتورها در وضعیتی ایمن در حال خاموش شدن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا