جهان

اوکراین موشک روسی «کینژال» را با سامانه آمریکایی «پاتریوت» سرنگون کرد

نیروی هوایی اوکراین، شنبه 16 اردیبهشت اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی این کشور، یک موشک هایپرسونیک روسیه را برای نخستین‌بار در جریان حمله موشکی هفته گذشته به کییف، سرنگون کرده است که بیانگر شکست احتمالا بزرگی برای حملات هوایی دوربرد مسکو علیه اوکراین به شمار می‌رود.

موشک «کینژال»، که در زبان روسی به معنای «خنجر» یا همان خنجر دو لبه است، یکی از شش سلاح «نسل جدید» است که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سال 2018، از آن به عنوان سلاح ایده‌الی که نمی‌توان با هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی در جهان، سرنگون کرد، رونمایی شد.

میکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین گفت: «موشک کینژال «کی اچ-7 »، شامگاه پنج‌شنبه در حومه کییف، سرنگون شد. نیروی هوایی نیز اعلام کرد که این موشک توسط سامانه پدافند هوایی آمریکایی «پاتریوت»، سرنگون شد.»

اولشوک در «تلگرام» افزود: «این رویداد تاریخی را به مردم اوکراین تبریک می‌گویم. بله، ما موشک بی‌نظیر کینژال را سرنگون کردیم.»

سامانه آمریکایی «پاتریوت» یکی از سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته است که غرب برای کمک به اوکراین به منظور دفع حملات هوایی مداوم روسیه علیه زیرساخت‌های حیاتی، تاسیسات انرژی و سایر مواضع در اختیار کییف قرار داده است.

روسیه که تاکنون در مورد این بیانیه اوکراین در مورد سرنگون‌کردن موشک «کینژال»، اظهار‌نظری نکرده است، در گذشته به بی‌نظیربودن این موشک در غرب، مباهات کرده بود.

سرعت این موشک بالستیک که از هوا پرتاب می‌شود، می‌تواند 12350 کیلومتر در ساعت برسد. «کینژال» از قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای یا متعارف برخوردار است و بر أساس گزارش‌ها، برد آن 1500 تا 2000 کیلومتر است.

حمله موشکی پنج‌شنبه، در فاصله کمتر از یک روز پس از آن بود که روسیه با متهم کردن کییف به انجام عملیات نافرجام ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی حمله پهپادی به ساختمان کاخ کرملین، تهدید کرده بود که دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا