جهان

اوکراین و مولداوی اصلاحات پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و مایا ساندو، رئیس‌جمهوری مولداوی اعلام کردند که کی‌یف و کیشیناو مجموعه‌ اصلاحاتی که برای پیوستن به اتحادیه اروپا مورد نیاز است را آغاز کرده‌اند. سران اروپا طی نشستی در بروکسل در ماه دسامبر درباره پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش «رویترز»، شارل میشل، رئیس شورای اروپا که در یک سفر سرزده به کی‌یف رفته است، روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلنسکی و ساندو گفت که برای غلبه بر چالش‌های پیوستن اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد.

میشل تاکید کرد که نشست پیش رو «جلسه‌ای دشوار» خواهد بود، اما گفت که وی قصد ندارد کوتاه بیاید، و افزود که جهان برای «تضمین ثبات و حفظ رفاه» خود به یک اتحادیه اروپای قدرتمند نیاز دارد.

زلنسکی نیز هشدار داد که عدم اتحاد اعضای اتحادیه اروپا درباره تصمیم برای آغاز مذاکرات رسمی با کی‌یف و کیشیناو، مشکلاتی در باب کمک‌های مالی حیاتی برای مقابله با تهاجم روسیه و اجرای تحریم‌ها علیه مسکو ایجاد خواهد کرد.

به گفته رویترز، سفر میشل به کی‌یف در دهمین سالگرد وقوع تظاهرات گسترده در اوکراین صورت گرفت، که رئیس‌جمهوری وقت مورد حمایت مسکو را سرنگون کرد و این کشور را در مسیر جدی غربی شدن قرار داد.

جنگ همه‌جانبه روسیه علیه اوکراین در بیست و یکمین ماه خود قرار دارد، و تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری تقریباً یک‌پنجم خاک خود از نیروهای اشغالگر روسی با دشواری‌های زیادی مواجه بوده است.

ضدحمله اوکراین علیه روسیه که در ماه ژوئن آغاز شد نیز تنها پیشرفت‌های مقطعی حاصل کرده است. در این میان، نگرانی‌ها درباره احتمال کاهش یا قطع کمک‌های مالی و نظامی چندین میلیارد دلاری غرب نیز افزایش یافته است.

رئیس شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه در کی‌يف مقاومت اوکراین را ستود، و به خبرنگاران گفت تمام تلاش‌ خود را به کار خواهد گرفت تا هر 27 عضو اتحادیه اروپا را به آغاز مذاکرات پیوستن با اوکراین و مولداوی ترغیب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا