آذربایجانایران

اکبر نعیمی از زندان اوین خطاب به رئیسی؛ چرا در عمل برای رفع بحران آب در آذربایجان پرداخت جدی صورت نمی پذیرد؟

اکبر نعیمی فعال حقوق بشر آذربایجانی محبوس در بند۴ زندان اوین طی نامه ای که بصورت فایل صوتی خطاب به ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران منتشر شده است. با توجه به برنامه های جدی دولت و هزینه های سنگین برای انتقال آب شرب از دریای عمان و خلیج به مناطق مرکزی ایران گفته است: چرا در عمل برای رفع بحران آب در آذربایجان پرداخت جدی صورت نمی پذیرد؟

متن کامل نامه اکبر نعیمی بدین شرح است:

ریاست دولت سیزدهم آقای ابراهیم رییسی

موضوع دریاچه اورمیه، وضعیت شهرها و ثروت آذربایجان

سلام

دیروز پنجشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ شاهد سفر پربرکت شما به استان یزد بودیم، به سلامتی تصمیم برآن است مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن در تحقق آرزوی دیرینه یزدی ها مبنی بر تامین آب پایدار این استان به میزان سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب با اجرای ۷۲۰ کیلومتر لوله گذاری از خلیج فارس تمهید گردد، تیرماه امسال هم فاز اول این طرح که مطالبه عمومی کرمانی ها بوده با اعتبار و سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومانی اجرا و به بهره برداری رسیده است، همچنین لابلای اخبار آمده، خوشبختانه مطالبه آبی اصفهانی ها نیز ابتدا به کمک این دو فاز و در ادامه با اجرای فاز سوم این طرح رفع خواهد شد. تبریک به بخت بلند مردمان فلات مرکزی ایران.

کارشناسان این طرح، اهداف آنرا عبور  این مناطق از بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش معنادار نزولات جوی و خاتمه دادن به حفر چاهها با ایجاد اشتغال پایدار با طرح های توسعه ای صنایع معدنی، بالا بردن حوزه کشاورزی صنعتی و توسعه صنایع پتروشیمی و پالایشی جهت ممانعت از رشد محرومیت منتج به مهاجرت عنوان می کنند.

آقای رییسی؛ همانطور که مستحضرید بحران آب فراگیر و گریبانگیر اکثریت نقاط کشور است. از خوزستان و بلوچستان گرفته تا آذربایجان و حتی تهران و حومه که جمعیت قابل توجهی از آن محصول مهاجرت از مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده اند. جالب اینکه در جدول آبی کشور حتی استانهایی که با اختلاف عددی فاحش از متوسط کشوری بالاتر بوده نیز با بحران آب روبرو هستند، مثلا استانهای آذربایجان که اکثر شهرهای آن با بحران آب مواجه هستند. بطوری که اگر صنایع سنگین فلات کم آب  مرکزی در شهرهای آذربایجان منجمله تبریز بود از بی آبی منفجر می شدند.

بررسی ها نشان می دهد شهرهای آذربایجان یا فاقد نقشه راه آب اند یا نقشه راهشان در اجرا حذف می شود. وضعیت دریاچه اورمیه هم اظهرمن الشمس است.

رفتار دریاچه در سالهای پس از انقلاب، فرضیه خشکی دریاچه در اثر تغییرات اقلیمی را منتفی می داند، چراکه روند کاهش سطح دریاچه در سالهای پربارش هم به قوت خود باقی مانده است. در سخنرانی تان شکل گیری  ابرپروژه آبی فلات مرکزی را جلوه یک اراده بزرگ در اتکا به امکانات و ظرفیت های مالی زیاد کشور دانسته و از مسئولان و نمایندگان این منطقه نسبت به پیگیری هایشان تشکر کرده اید. سوالی که مطرح می شود “چرا در عمل برای رفع بحران آب در آذربایجان پرداخت جدی صورت نمی پذیرد”؟ چرا اراده احیای دریاچه اورمیه نیز که در بستر مرگ است و جان و زندگی دهها میلیون نفر را تهدید می کند، واقعی عمل نمی کند؟  چرا آن امکانات و ظرفیت های مالی زیادی که وجود دارد مانع از رشد محرومیت منتج به مهاجرت در آذربایجان نمی شود؟ چرا اراده دولت شما، اراده دول قبلی، اراده مقامات منصوب در آذربایجان و اراده جمعی آنهایی که در مجلس در جایگاه نمایندگان آذربایجان می نشینند در هیچ دوره ای باعث توقف خشکی دریاچه اورمیه که مهمترین عامل آن فاکتور مدیریتی و انسانی بوده، نمی شود؟ آیا دریاچه ای که وسعت آن چندین برابر کشورهایی چون بحرین بوده و با آسیب های ویرانگر در پهنه های آبی اش که مدیریت آن جزو راهبردی ترین بخش اکوسیستم و جزو وظایف حکومتی بوده و در رقمی وحشتناک ۳۰ میلیارد مترمکعب آب خود را از دست داده و مطالبه احیای آن نه تنها داخلی که بین المللی هست با رقم ناچیز چند هزار میلیارد تومان واقعا احیاشدنی بود؟

گزارش ۱۵۰ صفحه ای مرکز استراتژیک دولت وقت در سال ۱۳۹۸، بررسی های مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات همه نشانگر نواقص بسیار مهم و کلیدی در اجرای احیای دریاچه اورمیه بوده و میزان پیشرفت برنامه ها در این سالهای طولانی که به ازای هر روز آن  بیش از چهار میلیون مترمکعب از حجم دریاچه کاسته شده، کمتر از ۲۵ درصد عنوان شده است.

حال نقص این ارقام ناچیز و این برنامه های معیوب را مدیریت احیا بدانیم یا مدیریت مرگ، اگر بحث اعتبار است سرمایه گذاری از منابع ثروت جاری آذربایجان کفاف رفع مشکلات و بحران های خود را می دهد. مالیات از درآمدهای آذربایجان و منابع سرشار دیگر به کنار، مگر سالانه نزدیک دومیلیارد دلار از استانهای آذربایجان طلا، مس و روی خام استحصال نمی شود؟ تصور کنید فقط پول این حوزه صرف احیای دریاچه اورمیه و مدیریت پهنای آن و در کل توسعه شهرهای آذربایجان شود، آیا آذربایجان و آذربایجانی با جابجایی در شاخص های توسعه و کاهش نرخ محرومیت و کاهش مهاجرت با ایجاد اشتغال پایدار از وضعیت فعلی خود رها نخواهد شد؟

اکبر نعیمی، زندان اوین ۲۳ دی ماه ۱۴۰۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا