ایرانجهان

ایالات متحده: تحقیقات درباره مسمومیت‌ها در ایران می‌تواند در دستور کار سازمان ملل قرار گیرد

کاخ سفید روز دوشنبه ۱۵ اسفند اعلام کرد که تحقیقات در مورد مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در ایران می‌تواند در دستور کار سازمان ملل قرار بگیرد.

بر اساس گزارش‌ها طی سه ماه اخیر صدها مدرسه در شهرهای مختلف ایران هدف حملات با گاز سمی قرار گرفته‌اند. یکی از اعضای کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، شمار مدارس درگیر این ماجرا را ۲۳۰ واحد در ۲۵ استان کشور عنوان کرده و گفته است که بیش از ۵ هزار دانش‌آموز نیز مسموم شده‌اند.

این حملات به دنبال فروکش کردن اعتراضات خیابانی در ایران که اواخر شهریور ماه در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران شکل گرفت، آغاز شد و موجی از وحشت و نگرانی را در میان خانواده‌های ایرانی برانگیخته است.

کارین ژان-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، با اشاره به کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که اوایل آذر ماه در رابطه با سرکوب اعتراضات اخیر در ایران تشکیل شد، اظهار داشت: «اگر این مسمومیت‌ها مربوط به شرکت در اعتراضات باشد، این امر در حیطه وظایف مأموریت کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل قرار می‌گیرد.»

او در نشست خبری روزانه خود ضمن محکوم کردن این حملات تاکید کرد که «باید تحقیقات مستقلی» انجام گیرد و عوامل آن شناسایی شوند.

هزاران دانش‌آموز دختر طی سه ماه اخیر گزارش داده‌اند که بر اثر این حملات دچار مسائلی مانند تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه شده‌اند، امری که وزارت بهداشت ایران نیز روز دوشنبه در گزارشی بر آن صحه گذاشت و عامل آن را «ماده محرک استنشاقی» عنوان کرد.

با این حال سکوت مقامات ایران طی این سه ماه خشم و نارضایتی عمومی را به دنبال داشته است تا جایی که برخی مخالفان جمهوری اسلامی، این حملات را به حکومت ایران نسبت داده‌اند.

از سویی برخی از افراد وابسته و یا همسو با حکومت، اسلام‎‌گرایان افراطی را که در آرزوی خانه‌نشین کردن دختران کشور هستند، عامل این حملات دانسته‌اند.

این میان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه در نخستین واکنش علنی خود به حملات با گاز سمی به مدارس پس از سه ماه، این رویداد را «یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» نامید و تاکید کرد که «اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید به اشد مجازات برسند».

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا