اقتصادجهان

ایالات متحده تلاش می‌کند محموله نفتی را که گمان می‌رود از ایران آمده، توقیف کند

به گزارش شبکه جهانی بلومبرگ، واشنگتن برای جلوگیری از صادرات انرژی ایران، در تلاش است تا حدود ۲ میلیون بشکه از نفت ایران را توقیف کند.

این نفت خام روی یک کشتی به نام آشیلاس با پرچم لیبریا است که پس از صدور دستور توقیف توسط وزارت دادگستری به ایالات متحده برده می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، این دستور از زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریكا صادر شده است.

واشنگتن در دوره دونالد ترامپ تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد تا از این طریق ایران به فعالیت های هسته ای خود پایان دهد و از مداخله در سایر کشورهای خاورمیانه دست بردارد.

مالک یونانی آشیلاس، گفته که آنها فکر می‌کردند که این محصول از عراق آمده است.

بلومبرگ می گوید، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریكا گفته است که او می خواهد درباره پیمان هسته ای با ایران که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دوباره مذاکره کند. اما آنتونی بلینکن، نامزد بایدن برای وزیر امور خارجه، هفته گذشته گفت که برای دستیابی به روابط “فاصله زیادی” وجود دارد.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ ، ایران در ماه دسامبر روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام تولید می کرد. از تولید امروز، فقط حدود ۱۰ درصد صادر می شود که بیشتر آن به چین است.

کشتی آشیلاس، نفت خود را در ماه نوامبر از کشتی دیگری در بندر فجیره امارات متحده عربی دریافت کرد. طبق اسناد حمل و نقل، قرار بود پس از آن آشیلاس به مسقط، پایتخت عمان برود.

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ، سیستم ردیابی آن از اول ژانویه تا ۱۳ ژانویه خاموش بود. اکنون در حال عبور از اقیانوس اطلس جنوبی است.

پیش از این نیز ایالات متحده سعی در توقیف نفت ایران داشته است. سال گذشته، شناورهایی را که از جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا بنزین حمل می کردند، توقیف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا