ایرانجهان

ایران از بدترین‌ کشورهای جهان از نظر شاخص‌های حکمرانی است

بر اساس جدیدترین گزارش بانک جهانی، ایران از نظر شاخص‌های حکمرانی در میان بدترین کشورهای دنیا قرار دارد.

در پروژه زیر‌شاخص‌های جهانی حکمرانی که با حمایت مالی بانک جهانی و در همکاری با چند موسسه بین‌المللی انجام می‌شود، بیش از ۲۰۰ کشور جهان بر اساس شش مولفه مرتبط با حکمرانی، سنجش و رتبه‌بندی می‌شوند.

گزارش اخیر بانک ‌جهانی مربوط به بررسی این مولفه‌ها بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۱ میلادی است.

در زیر‌شاخص «کیفیت مقررات»، ایران از ۱۰۰ امتیاز موجود، کمتر از پنج امتیاز گرفته است.

بر این اساس ایران با رتبه ۱۹۹ از میان ۲۰۹ کشور بررسی شده، در کنار آفریقای مرکزی و سوریه قرار دارد.

سنگاپور صدرنشین کشورهای جهان و کره‌شمالی در قعر ۲۰۹ کشور بررسی شده از نظر کیفیت مقررات است.

در گزارش بانک جهانی از شاخص‌های حکمرانی، بهترین امتیاز ایران در مولفه «اثربخشی دولت» کسب شده است.

در این بخش ایران با کسب امتیاز اندکی بیش از ۱۸ از ۱۰۰ در میان ۲۰۹ کشور بررسی شده در رتبه ۱۷۱ ایستاده است.

کشورهای نیکاراگوئه و نپال نیز وضعیتی مشابه داشته‌اند و در فهرست رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر این زیرشاخص، قبل و بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

سودان جنوبی بدترین کشور جهان به لحاظ اثربخشی دولت معرفی شده و سنگاپور در صدر فهرست کشورهای جهان از نظر این زیرشاخص است.

دیگر مولفه ‌بررسی شده در تدوین گزارش شاخص‌های جهانی حکمرانی، مولفه «آزادی بیان و پاسخگویی» است که بر اساس بررسی‌ها ایران با کسب امتیازی در حدود ۹ از ۱۰۰ امتیاز، در رده ۱۸۹ از میان ۲۰۹ کشور قرار گرفته است.

سودان و لیبی هم وضعیتی مشابه با ایران داشته‌اند.

در مقابل، نروژ بهترین عملکرد را از نظر مولفه آزادی بیان و پاسخگویی به ثبت رسانده و قعرنشین فهرست هم کره‌شمالی است.

بر اساس یافته‌های گزارش شاخص‌‌های جهانی حکمرانی، امتیاز ایران در مولفه‌ «ثبات سیاسی بدون خشونت و تروریسم» کمتر از هشت بوده است که آن را در جایگاه ۱۹۷ جهان در کنار نیجر و بورکینافاسو قرار داده است.

در بین کشورهای بررسی شده، گرینلند در صدر و سومالی در قعر فهرست رتبه‌بندی به لحاظ ثبات سیاسی بدون خشونت و تروریسم قرار گرفته‌اند.

امتیاز کسب شده ایران در زیر‌شاخص «کنترل فساد» نیز کمی بیش از ۱۳ بوده که آن را در جایگاه ۱۸۱ کشورهای جهان از نظر کنترل فساد قرار داده است.

در این فهرست، ایران پس از کامرون و پیش از قرقیزستان قرار دارد.

دانمارک با کسب بالاترین امتیاز در صدر فهرست کشورهای جهان از نظر زیر‌شاخص کنترل فساد است و سودان جنوبی هم کشور قعرنشین این فهرست.

بهمن ماه سال گذشته نیز سازمان شفافیت بین‌الملل گزارش جدید خود را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران در کنار گینه و بنگلادش در رده‌های انتهایی جدول شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۲۲ قرار دارد.

سازمان شفافیت بین‌الملل یادآوری کرده بود که جمهوری اسلامی در سه سال گذشته هیچ پیشرفتی در مبارزه با فساد از جمله پول‌شویی و فساد سیاسی و اداری نداشته است.

در رتبه‌بندی شفافیت بین‌الملل که «شاخص احساس فساد» را برای کشورهای مختلف تعیین می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در سه سال اخیر از ۱۰۰، امتیاز ۲۵ و ۲۶ را کسب کرده است.

اسفند سال گذشته نیز فارین پالیسی با انتشار مقاله‌ای پیش‌بینی کرد در نهایت «فساد همه‌گیر» جمهوری اسلامی، گریبان رژیم را گرفته و آن را خفه خواهد کرد.

اما علاوه بر فساد، در زیر شاخص «حاکمیت قانون» هم امتیاز ایران کمتر از ۱۸ از ۱۰۰ بود که آن را در رتبه ۱۷۲ یعنی بعد از لیبریا و قبل از آنگولا قرار داده است.

در این بخش کشور فنلاند بیشترین امتیاز را کسب کرده و در صدر فهرست قرار گرفته. سودان جنوبی هم در انتهای این فهرست نشسته است.

مقایسه امتیازهای ایران در زیرشاخص‌های شش‌گانه این گزارش با سال قبل از آن نشان می‌دهد وضعیت این کشور در سه مولفه کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد بدتر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا