ایران

ایران در واکنش به انتشار فایل صوتی مرتبط با سرنگونی هواپیمای اوکراینی: دیگر به اوکراینی‌ها سند نمی‌دهیم

حسن رضایی‌فر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی ایران با تایید فایل صوتی منتشرشده از خلبان هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، این فایل صوتی محرمانه را منتشر کرده‌اند.

مقامهای دولت ایران فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با هواپیمای اوکراینی را تایید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری «مهر»، حسن رضایی‌فر با بیان اینکه از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است، گفت: «این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم».

او افزود: «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.»

این فایل صوتی محرمانه در چارچوب تحقیقات مشترک، از طرف ایرانی‌ها به طرف اوکراینی داده شده بوده و یک خبرگزاری این کشور نیز اقدام به انتشار آن کرده است.

مقامهای اوکراینی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که از همان ابتدا،  در جریان سرنگونی هواپیما با موشک قرار داشتند اما به دلیل اینکه می خواستند تیم تحقیق خود را به ایران اعزام کنند و نمی‌خواستند با مانعی برخورد کنند، این موضوع را علنی نکردند.

در این فایل صوتی، خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی و سپس 9 بار تلاش می‌کند تا با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط بگیرد ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.

گفتنی است بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین که بامداد چهارشنبه 8 ژانویه از تهران عازم کی‌یف بود توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و سرنگون و تمام 176 سرنشین آن کشته شدند. ایران سه روز علت این سانحه را نقص فنی دانست اما با افزایش فشار خارجی و همچنین انتشار برخی ویدئوها اعلام کرده که بر اثر “خطای انسانی” صورت گرفته است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا