ایرانمحیط زیست

ایران در پی ایجاد یک جزیره مصنوعی در دریای خزر است

علی امانی، شهردار نوشهر در استان مازندران گفت ایران قصد دارد یک جزیره مصنوعی در دریای خزر ایجاد و آن را به یک مرکز تفریحی تبدیل کند.

علی امانی، شهردار نوشهر در استان مازندران با اعلام این خبر گفت، مساحت این جزیره که در ۱ کیلومتری ساحل ایجاد خواهد شد ۱۸ هکتار خواهد بود. بندری با ظرفیت ۳۰۰ قایق، هتل ۵ ستاره، رستوران، مجموعه ورزشی، استخر و باند هلی کوپتر در این جزیره مصنوعی ساخته خواهد شد. این جزیره مصنوعی توسط جاده ای به ساحل متصل خواهد شد.

شهردار نوشهر افزود، سازمان گردشگری ایران نیز در طراحی جزیره نقش خواهد داشت. او هدف این پروژه را توسعه بخش گردشگری ایران عنوان کرده است.

با توجه به اینکه دولت های ساحلی دریای خزر، به توافقی برای تقسیم بستر و آب های این دریا (رژیم حقوقی دریا) نرسیده اند، ایجاد جزیره مصنوعی در ساحل ایران، مسائلی را ایجاد خواهد کرد.

اگر چه طبق کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، جزایر مصنوعی هیچ ربطی به خطوط مبداء اندازه گیری مناطق دریایی ندارد و تاثیری بر میزان آب های ساحلی و آب های مجاور کشورها ندارد.

اما مشکلی که پیش می‌آید این است که  آسیب های زیست محیطی حاصل از این اقدام را ایران چگونه برطرف خواهد کرد. در حالی که فقط در سال ۱۳۹۹ در خلیج میانکاله در دریای خزر بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر بدلیل «ورود آلاینده‌ها» تلف شدند.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ گفته بود: «هنوز راهکار عملی برای مقابله با این پدیده به ما ارائه نشده است».

در این باره بخوانید: بحران محیط‌زیست در ایران، تا کنون ۷ هزار و ۱۰۰ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله وخلیج گرگان تلف شدند

حال که ایران هیچگونه راهکار عملی برای حفظ محیط‌زیست دریای خزر ندارد، ایجاد جزیره مصنوعی سوال برانگیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا