ایرانجهان

اینستاگرام به بسترسازی اعتراض‌ها در ایران متهم شد

مقام‌های ایرانی علیه اینستاگرام ادعاها و تهدیدهای تازه ای را به راه انداخته اند.

مقام‌های حکومت ایران به مدیران اینستاگرام ۱۰ روز فرصت داده‌اند تا نماینده رسمی خود در ایران را معرفی کنند.

مقام‌های حکومت ایران همچنان به تلاش‌های خود برای تحت کنترل گرفتن مشهورترین رسانه‌های اجتماعی جهان در ایران ادامه می‌دهند.

مرکز ملی فضای مجازی به‌تازگی در نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ با طرح زنجیره‌ای از اتهام‌ها علیه اینستاگرام، خواستار معرفی نماینده رسمی این رسانه اجتماعی در ایران شد.

در این نامه، اینستاگرام به «بستر سازی برای توسعه اغتشاش‌ها و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر نبودن» در قبال مکاتبات پیشین مقام‌های حکومت ایران با مدیران متا متهم و از اینکه قوانین حکومت ایران و قوانین داخلی خود را رعایت نمی‌کند، انتقاد و اعتراض شده است.

«انتشار سازمان‌یافته اخبار خلاف‌واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی و ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی» از دیگر اتهاماتی‌اند که مرکز ملی فضای مجازی در نامه خود متوجه «اینستاگرام» کرده است.

این مرکز همچنین مدعی شد که اینستاگرام حاکمیت ملی حکومت ایران را نقض می‌کند و «زمینه‌ساز فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی» شده است.

مرکز ملی فضای مجازی در پایان نامه خود، به زاکربرگ اعلام کرد تا ۱۰ روز پس از دریافت این نامه فرصت دارد «نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران» را تعیین و به این مرکز معرفی کند.

با آغاز اعتراضات، اینستاگرام فیلتر شد که آسیب‌های مادی و معنوی بسیاری به کاربران وارد کرد.

مقام‌های حکومت ایران سال‌ها است که این رسانه اجتماعی و برخی دیگر از پلتفر‌ها را به تلاش علیه نظامی که بیش از چهار دهه است سکان آن را در دست دارند، متهم می‌کنند.

شتصور آن‌ها این است که این رسانه‌های اجتماعی تنها با هدف «دشمنی» یا تلاش برای «سرنگونی» حکومت ایران راه‌اندازی شده‌‌اند و هدف دیگری ندارند.

در این سال‌ها، مقام‌های حکومت ایران برای در اختیار گرفتن کنترل رسانه‌های اجتماعی در ایران تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند اما هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به ثمر نرسیده‌اند.

آنان بر این باورند که با فیلتر یا تطمیع و تهدید مدیران این رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت آن‌ها در ایران را زیر نظر بگیرند و برای آن‌ها تعیین تکلیف و حدود و ثغور مشخص کنند و آن‌ها را به همکاری با نهاد‌های نظارتی و اطلاعاتی و امنیتی وادارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا