ایران

بازار کساد گردشگری ایران؛ جمهوری اسلامی دست به دامان اینفلوئنسرهای چینی شد

درحالی که موج واکنشها به حضور «ویتنی‌رایت» هنرپیشه فیلمهای بزرگسالان آمریکایی در ایران و تبلیغاتش برای جمهوری اسلامی، فروکش نکرده، یک مقام گردشگری از سفر «۲۰ اینفلوئنسر چینی» به ایران خبر داد.

سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌ فرهنگی و گردشگری ایران گفت :«این اینفلوئنسرهای چینی بیش از ۶۰ میلیون دنبال‌کننده دارند و با حضور در ایران در زمینه‌های طبیعت، تنوع اقلیمی، تاریخ، فرهنگ، جاده ابریشم و خوراک در ۱۲ استان کشور، تولید محتوا می‌کنند.»

مسلم شجاعی افزود: «هر یک از اینفلوئنسرهای چینی، میانگین بیش از ۳ میلیون دنبال‌کننده در فضای مجازی دارند و تولیدات خود را شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، رِد و ویبو، انتشار خواهند داد.»

او همچنین گفت: «این اثرگذاران چینی به چهار گروه تقسیم شده‌اند که دو گروه آنها تاکنون به ایران آمده و محتوای تولید شده خود را با مخاطبانش به اشتراک گذاشته‌اند و دو گروه بعدی در روزهای آینده به ایران می‌آیند.»

این درحالی است که سرپرست دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌ فرهنگی ۲۳ بهمن امسال از افت شدید تورهای ورودی به ایران خبر داده و گفته بود برنامه‌های این مجموعه برای جذب گردشگران چینی با شکست روبرو شده است.

شجاعی همان زمان علت این ناکامی را جنگ غزه و رخدادهای سیاسی ایران دانست و تاکید کرد که تا عید ۱۴۰۳ تور ورودی به ایران نداریم و علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکایی، چینی‌ها و روس‌ها نیز تورهای خود به ایران را بطور کامل لغو کرده‌اند.

رئیس هیات مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران ۱۵ بهمن در گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در ایران گفته بود که ۳۰ درصد راهنمایان گردشگری از این صنعت یا از کشور خارج شده‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی گردشگری، مجموع گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۲۳، نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۷ درصد کاهش داشته است.

دلایل متعددی از جمله نبود زیرساخت‌های خدماتی، ممنوعیت‌های اجتماعی نامتعارف، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و نبود عزم حاکمیت برای حضور خارجیان در بخش جذب گردشگر خارجی، از جمله عواملی هستند که بر افول گردشگری ایران در سال‌های اخیر تأثیرگذار بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا