اجتماعیایرانسیاست

بازداشت‌های گسترده دراعتراضات خیابانی شهرهای ترک‌نشین ایران در محکومیت حمایت ایران از ارمنستان

بر اساس تصاویر و گزارشات ارسال شده به گروه خبری ای‌ان‌تی، اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف ترک‌نشین ایران در محکومیت حمایت تسلیحاتی ایران از ارمنستان و حمایت از دفاع مشروع جمهوری آذربایجان در مقابل اشغال ارمنستان آغاز شده و شمار زیادی از معترضین با ضرب و شتم از سوی مأموران امنیتی ایران بازداشت شده‌اند.

گزارش می‌شود که در اورمیه شمار زیادی از معترضین زن در حالی که از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

همچنین در تهران، تبریز، اردبیل، خیاو (مشکین‌شهر) اعتراضات خیابانی ادامه دارد و شعارهایی همچون «نوردوز گرک باغلانا» (با اشاره به ارسال و انتقال سلاح از سوی ایران به ارمنستان از طریق گمرک نوردوز؛ نوردوز باید بسته شود)، قاراباغ بیزیمدیر بیزیم اولاجاق (قره‌باغ متغلق به ماست و متعلق به ما خواهد بود)، هارای هارای من توکم (شعار کلیدی معترضین تورک در ایران برای تأکید بر هویت اتنیکی و فرهنگی خود که تحت تبعیض و سرکوب قرار دارد)، آذربایجان وار اولسون، ایسته‌مه‌ین کور اولسون وغیره.. سر داده می‌شود.

 

گزارش می‌شود که در اردبیل نیروهای امنیتی برای بازداشت علی خیرجو، فعال مدنی آذربایجانی بدون مجوز قانونی به منزل او مراجعه کرده‌اند که در یک اقدام غیر متعارف یکی از مأمورین با بالا رفتن از درب منزل اقدام به باز کردن در می‌کند و پس از آن خانواده آقای خیرجو و همسایگانی که برای اعتراض آمده بودند را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

‏نیروهای امنیتی امروز صبح پنجشنبه ۱۰ مهرماه طی تماسی با علی خیرجو و محسن اسمعیلی مقدم تهدید کرده بودند که در صورت پافشاری به مواضع حمایت از آزادسازی اراضی اشغالی آذربایجان اقدام به بازداشت آنها خواهند کرد.

‏فعالین تورک علی خیرجو و محسن اسمعیلی مقدم

همچنین از اورمیه خبر می‌رسد که محمدمهدی شهریاری، استاندار غیر بومی آذربایجان‌غربی همراه با معاونان امنیتی خود با حضور در خیابان امام ارومیه حضور یافته و به نیروهای امنیتی دستور داده که از برگزاری هرگونه تجمعی به‌شدت جلوگیری شود.

با این حال تصاویر و گزارشات ارسالی از اورمیه نشان می‌دهد که معترضین تورک به برگزاری راه‌پیمایی در محکومیت حمایت تسلیحاتی ایران از ارمنستان و حمایت از دفاع مشروع جمهوری آذربایجان در مقابل اشغالگری ارمنستان، پرداخته‌اند که در پی آن زد و خورد و بازداشت گسترده در این شهر صورت گرفته است.

در همین حال از شهرستان خیاو (مشکین‌شهر) نیز خبر می‌رسد که در پی برگزاری راه‌پیمایی در همین راستا مامورین انتظامی این شهر با مداخله خشن همراه با پرتاب گاز اشک‌آور و باتوم سعی در متفرق کردن معترضین دارد. گزارش‌ها حاکیست که در خیاو نیز شمار زیادی از معترضین بازداشت شده‌اند. با احراز هویت سعی خواهیم کرد اشامی بازداشت شدگان را منتشر کنیم.

از اورمیه تا به حال، هویت جواد رضایی با شغل نقشه بردار احراز شده است که در ساعت ۵/۴۰ در خیابان عطایی اورمیه هنگامی که شعار «قاراباغ بیزیمدی» (قره‌باغ متعلق به ماست) سر می‌داده، از سوی مآمورین امنیتی با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

فعال مدنی تورک جواد رضایی

 

‏فضا در شهرهای آذربایجان از جمله اردبیل بشدت امنیتی گزارش می‌شود. نیروهای نظامی-امنیتی اردبیل امروز پارک جیرال و محله شهریار اردبیل را به محاصره درآورده و قرق نظامی کرده‌اند.

در اردبیل میثم جولانی و پیمان آقایی نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند.

میثم جولانی

گزارش‌های تصویری حاکی از آن است که شهر زنجان نیز شاهد تجمعات و راه‌پیمایی‌های اعتراضی می‌باشد.

زنجان

در شهرستان اهر، جو شدید امنیتی برقرار است و شمار زیادی از نیروهای انتظامی و امنیتی در مرکز شهر مستقر شده‌اند.

اهر

طبق آخرین گزارشات رسیده پیمان آقایی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان راه‌پیمایی اعتراضی امروز اردبیل است.

در تهران معترضین شعار می‌دهند «ارمنی‌دن حمایت، جنایتدیر جنایت (حمایت از ارمنی، جنایت است جنایت)»

تهران

گزارش می‌شود که علیرغم جو شدید امنیتی در اردبیل، معترشی توانسته‌اند در مرکز شهر شعارهایی در محکومیت ارسال و انتقال سلاح از ایران به ارمنستان سر دهند و حمایت خود را از دفاع مشروع جمهوری آذربایجان در آزادسازی سرزمین‌های اشغالی اعلام کنند.

اردبیل

بر اساس گزارشات ارسالی «ابوالفضل عسگرزاده» امروز پنجشنبه ۱۰‌مهرماه در خیابان عطایی اورمیه در جریان اعتراضات از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

ابوالفضل عسگرزاده

از شهرستان داش ماکی (ماکو) نیز گزارش می‌رسد که گروهی از فعالین مدنی این شهر با حضور در یکی از بلندی‌های اطراف این شهر در حالی که پلاکاردهایی در دست دارند، حمایت خود از دفاع مشروع جمهوری آذربایجان در آزادسازی مناطق اشغالی خود را اعلام می‌دارند.

شهرستان داش ماکی (ماکو)

اعتراضات ادامه دارد…

به‌روز رسانی می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا