آذربایجانایران

بازداشت ابراهیم ساوالان وارد ۴۰-مین روز خود شد

بازداشت ابراهیم ساوالان (رشیدی) در حالی وارد ۴۰-مین روز خود شد که پیگیری‌های والدین این ژورنالیست و فعال حرکت ملی آذربایجان بی‌سرانجام مانده است.

محمد رشیدی برادر این فعال مدنی آذربایجانی در اینستاگرام خود نوشت: «ابراهیم در تاریخ ۹ دی‌ماه در دادسرای مشکین به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به جهت تشویش اذهان عمومی متهم شد و با صدور قرار بازداشت موقت به مدت یک ماه بازداشت گردید. این مدت در تاریخ ۸ بهمن‌ماه به اتمام رسید و مراجع قضایی در تاریخ ۱۱ بهمن، از بابت اتهام نشر اکاذیب، قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی را صادر و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، قرار بازداشت را به مدت یک ماه تمدید و او را به بند ۲ زندان مشکین منتقل کردند.

هر دو اتهام ابراهیم در فرض صدور حکم محکومیت، جز مجازات‌های درجه ۶ می‌باشد که مطابق ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری صدور قرار بازداشت موقت در چنین جرایمی فاقد وجاهت قانونی می‌باشد. تمدید یا صدور قرار بازداشت موقت مطابق ماده ۲۳۸ قانون آیین دادرسی کیفری، در مواردی اعمال میشود که بیم فرار و یا احتمال تبانی متهم وجود داشته باشد، از آنجایی که احتمال تبانی و فرار ابراهیم وجود ندارد، پس تمدید قرار بازداشت موقت از لحاظ حقوقی خالی از ایراد نیست.

در این چهل روز با وجود پیگیری مداوم خانواده، چیزی جز استرس و بلاتکلیفی نصیبمان نشده است. در چند روز گذشته، مادرم هر روز با وجود کسالت و مریضی، از شروع تا پایان وقت اداری در دادسرای مشکین‌شهر، وضعیت همدم و پرستار خود را پیگیری می‌کند؛ اما در انتها خبری که مادرم را از سردرگمی نجات دهد، حاصل نشده و در پایان هر وقت اداری، خسته اما با امید به روزهای بهتر به خانه بازمی‌گردد.»

پرویز یاری خبرنگار آذربایجانی نیز در این باره نوشت: «بازداشت بدون ارائه حکم قضایی، حبس در سلول انفرادی، محرومیت از داشتن وکیل، ممانعت از ملاقات با خانواده، تراشیدن موهایِ سر با هدف شکنجه روانی و تداوم حبس به‌رغم پایانِ قرارِ بازداشتِ موقتِ یک‌ماهه؛ ابراهیم رشیدی (ساوالان)، وارد ۴۰-مین روز بازداشت شد!»

ابراهمی ساوالان روز ۹ دی ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خویش در روستای میرکندی شهرستان خیاو(مشگین شهر) بازداشت شده وبه بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل شد و با پایان مراحل بازجویی روز دوشنبه ۲۵ دی ماه۱۴۰۲ به بند هفت (بند امنیتی) زندان مرکزی اردبیل سپس در تاریخ ۷بهمن ۱۴۰۲ به زندان شهرستان خیاو (مشگین شهر) منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم خبر این روزنامه نگار آذربایجانی از ملاقات با خانواده و امکان دسترسی به وکیل محروم بوده است.

ابراهیم ساوالان پیشتر نیز به دلیل فعالیت های مدنی خود سابقه ی احضار، تهدید و بازداشت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا