آذربایجانایران

بازداشت ۷۰ تن از ساکنان روستای قره‌قشلاق؛ زنان و مردان سالمند در میان زندانیان هستند

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ) روز پنجشنبه ۲۱ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس اداره اطلاعات شهرستان سلماس، در جریان سرکوب اعتراضات زیست محیطی اهالی روستای قشلاق، ۷۰ تن، از جمله زنان و مردان کهنسال را بازداشت کرده است.

روستاییان قره قشلاق به «آداپ» گفته‌اند که رئیس اداره اطلاعات شهرستان سلماس آنها را تهدید به خشونت جنسی علیه زنان بازداشت شده، در صورت استمرار اعتراضات زیست محیطی روستاییان، کرده است.
انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران خواستار آزادی فوری افراد بازداشت شده در اعتراضات مسالمت آمیز زیست محیطی روز چهارشنبه ۲۰ دی، و تحقیق همه جانبه در مورد تهدید نگران کننده تجاوز جنسی توسط رئیس اداره اطلاعات سلماس شد.
این انجمن در بیانیه خود اسامی ۸ زن و ۱۴مرد بازداشت شده را منتشر کرد که چند تن از آنان، بالای ۷۰ سال سن دارند.
به نوشته این بیانیه، سه تن از زنان بازداشتی، که تهدید به‌ تجاوز‌جنسی آنان، باعث تشویش اهالی روستا شده است، از اعضای یک خانواده هستند.
مردم روستای قره قشلاق، از توابع سلماس در استان آذربایجان غربی، در پی تجمع مسالمت‌آمیز روز سه‌شنبه ۱۹دی، که در اعتراض به آلودگی‌های زیست‌محیطی شرکت «کاوه سودا» وابسته به سپاه پاسداران برگزار شد، با حمله خشونت‌آمیز نیروهای پلیس و ماموران امنیتی مواجه شده بودند.
تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، استفاده پلیس از گاز اشک آور و باتوم را برای متفرق کردن معترضان نشان می‌دهد.
به گزارش آداپ، تعداد زیادی از معترضان مجروح و تحت بازداشت نیروهای حکومتی به بیمارستان اعزام شدند.
پس از آن، در صبح روز چهارشنبه ماموران اداره اطلاعات به خانه‌های روستای قره قشلاق حمله کردند که در نتیجه، ۷۰ تن که اکثر آنها از اهالی روستا بودند، دستگیر شدند.
اعتراض روستاییان قره قشلاق زمانی آغاز شد که شرکت کاوه سودا، که سابقه چند شکایت زیست محیطی در نقاط مختلف استان آذربایجان غربی را دارد، طرح ایجاد یک کارخانه‌ تولید کربنات سدیم، به مساحت ۴۵۰ هکتار در زمین‌های این روستا را آغاز کرد.
این شرکت قصد دارد چاه‌های عمیقی را در روستا حفر کند که باعث افزایش نگرانی روستائیان در مورد کمبود آب در روستا و مناطق اطراف آن شده است.
پیشتر شرکت کاوه سودا، کارخانه مشابه دیگری در شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی ساخت که آلودگی محیطی به همراه داشت و واکنش فعالان مدنی و مقامات محلی سازمان محیط زیست را برانگیخته است.
با این وجود، به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابراهیم عسگریان، مدیرعامل این شرکت، در دیدار با ابراهیم رئیسی در شهریور سال جاری، موافقت دولت را برای ادامه فعالیت‌های این شرکت کسب کرد.
به نوشته بیانیه این سازمان حقوق بشری، کارخانه این شرکت وابسته به سپاه در مراغه که در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد، به تدریج آب‌های زیرزمینی و سطحی را در شعاع ۱۵۰ کیلومتری آلوده کرد و باعث تلف شدن دام‌ها شد.
پساب‌های این کارخانه نیز خاک باغ‌ها را تا کیلومترها نابارور کرد و در بروز تعداد بالای ابتلا به سرطان‌های کبد و پانکراس در مراغه نقش داشت.
آداپ نوشت: ورود پساب های سمی این کارخانه از طریق رودخانه صوفی به دریاچه ارومیه، باعث افزایش نگرانی فعالان زیست محیطی شده است.
این بیانیه اشاره می‌کند که شرکت کاوه سودا در حال برداشت بلورهای نمک از سطح خشک شده دریاچه ارومیه به عنوان ماده پایه برای تولید کربنات سدیم است که به گفته آداپ، منجر به ایجاد کانون‌های محلی طوفان‌های نمکی در شمال غرب ایران می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا