ایرانجهان

بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از ایران تا سه ماه دیگر ادامه می‌یابد

ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۳ اسفند گفت که با ایران در باره نظارت "لازم" بر تاسیسات اتمی ایران تا سه ماه دیگر توافق کرده است.

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، در فرودگاه وین پس از سفر آخر هفته خود به ایران تأیید کرد که تهران برنامه خود را برای همکاری با آژانس ادامه خواهد داد.

ایران از زمان خروج آمریکا در زمان رئیس جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم ها، به تدریج محدودیت‌های توافق هسته‌ای (برجام) سال ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی را نقض می کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا گفته است كه آماده گفتگو درباره بازگشت هر دو طرف به توافق نامه است؛ هرچند دو طرف در مورد اینكه چه كسی قدم اول را برمی دارد اختلاف نظر دارند.

بخش عمده‌ای از برنامه ایران برای کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی بود که طبق آن بازرسی های سر زده آژانس از سایت‌های اعلام نشده، به حالت تعلیق در می‌آمد.

ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در توافق هسته ای ۲۰۱۵ توافق کرده بود.

بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس این حق را دارد که در کشورهای عضو در کشورهای عضو در سایتهایی که به آژانس اعلام نشده، بازرسی‌های سر زده انجام دهد

قبل از صحبت‌های گروسی، آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و ایران بیانیه مشترکی صادر کردند مبنی بر اینکه تهران به اجرای توافقنامه پادمان جامع، تعهدات اصلی خود در قبال آژانس و ادامه نظارت بر تأسیسات هسته ای اعلام شده خود را ادامه می دهد.

در این بیانیه آمده است، آژانس بین المللی انرژی هسته ای همچنین “فعالیت های لازم برای تأیید و نظارت را تا سه ماه” ادامه خواهد داد. مشخص نیست که این فعالیت ها چیست.

گروسی گفت که گامهایی که ایران در این هفته برخواهد داشت با توجه به مفاد این توافق نامه موقت جدید “تا حدی کاهش می یابد”.

گروسی افزود، آنچه که ما در مورد اختلاف‌نظری که داشتیم توافق کردیم یک چیز قابل اجرا و مفید است و محدودیت‌های توافق هسته‌ای را نجات می دهد. اما مطمئناً برای یک وضعیت پایدار  باید یک مذاکره سیاسی انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا