اجتماعیاقتصادایران

بازگشت به عصر قمر خانم؛ رواج خانه‌های اشتراکی متاهلی

یک‌ گزارش تکان‌دهنده از اوضاع اجاره خانه در تهران حاکیست خانه‌های اشتراکی متاهلی در پی تشدید وضعیت وخیم اقتصادی رواج می‌یابد.

یکی از مشاوران املاک منطقه نواب تهران درگزارشی به وب‌سایت تجارت‌نیوز گفته است: «در یک سال گذشته تقاضا برای گرفتن خانه‌ اجاره‌ای با چند هم‌خانه افزایش داشته؛ پول‌شان نمی‌رسد، دو سه نفری خانه می‌گیرند.»

به گفته این مشاور املاک: «تنها مجردها نیستند که دنبال اجاره خانه مشترکند. مستاجر متاهل هم داشتیم… درآمدها دیگر کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. هم کارگران مجبور به اجاره اشتراکی خانه هستند و هم پرستاران و دیگر کارمندان. به خصوص آن‌هایی که حقوق مصوب وزارت کار را می‌گیرند.»

بنابر این گزارش، وام ودیعه مسکن که دولت می‌دهد، برای تهران ۷۰ میلیون تومان است که با  آن در تهران خانه پیدا می‌شود اما باید ماهانه حداقل ۴ تا ۵ میلیون تومان اجاره بدهید؛ دو برابر حداقل حقوق یک کارگر.

با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد با کاهش مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌ها، اوضاع غذا باز به فقر غذاییِ خاطرات دهه‌های ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ دچار شد و حالا گرانی مسکن نیز،‌ مدل زندگی‌های فقیرانه جمعی همان دهه‌ها را هم همراه خویش بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا