جهان

بانک جهانی: تاکنون ۶۰ میلیارد دلار به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اوکراین خسارت وارد شده است

رییس بانک جهانی گفت که در اثر تهاجم روسیه تاکنون ۶۰ میلیارد دلار خسارات به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اوکراین وارد شده است و همزمان ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که در حال حاضر برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از تهاجم روسیه، به ماهانه ۷ میلیارد دلار کمک نیاز دارد.

دیوید مالپس، رییس بانک جهانی، روز پنج‌شنبه گفت که از زمان آغاز تهاجم روسیه تاکنون ۶۰ میلیارد دلار به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اوکراین خسارت وارد شده است و با ادامه حملات نیروهای روسیه میزان خسارت وارده به اوکراین بیشتر خواهد شد.

مالپس در جریان کنفرانس بانک جهانی درباره کمک مالی مورد نیاز اوکراین گفت که خسارات ۶۰ میلیارد دلاری برآورد اولیه خسارت مادی وارد شده به اوکراین در اثر حملات روسیه، شامل هزینه‌های اقتصادی رو به رشد جنگی تحمیل شده به اوکراین نمی‌شود.

رییس بانک جهانی افزود که جنگ هنوز ادامه دارد، بنابراین هزینه‌ها و خسارات وارده به اوکراین همچنان در حال افزایش است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، نیز در سخنرانی که از طریق مجازی در این نشست انجام داد خسارات وارده و هزینه‌های ناشی از تهاجم روسیه را تشریح کرد و بر لزوم تامین نیازهای مالی اوکراین تاکید کرد.

زلنسکی خاطرنشان کرد که اوکراین برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از تهاجم روسیه، ماهانه به ۷ میلیارد دلار نیاز دارد.

رییس‌جمهور اوکراین خاطرنشان کرد در مرحله بازسازی نیز این کشور برای بازسازی هزاران ساختمان و زیرساخت‌هایش که در اثر بمباران و حملات روسیه ویران شده به صدها میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.

زلنسکی تاکید کرد که جامعه جهانی باید روسیه را فورا از موسسات مالی بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادها و سازمان‌های مشابه کنار بگذارد و همه کشورها باید همه روابط خود را با روسیه قطع کنند.

این کنفرانس در حاشیه نشست بهاری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد و مقامات مالی تعدادی از کشورهای اروپا و آمریکا در آن حضور داشتند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه گفت: ایالات متحده با افزایش ۵۰۰ میلیارد دلاری تعهد خود به کمک مالی مستقیم غیرنظامی به اوکراین را به یک میلیارد دلار می‌رساند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از دیدار با نخست‌وزیر اوکراین که برای شرکت در کنفرانس بانک جهانی در واشینگتن به سر می‌برد، گفت: نیازهای اوکراین فوری است و این کمک‌های مستقیم را در کوتاه‌ترین زمان به اوکراین ارسال می‌کنیم.

جنت یلن خاطرنشان کرد که ما می‌دانیم که این فقط آغاز کمکی است که اوکراین برای بازسازی نیاز دارد و من متعهدم که با کنگره آمریکا و متحدان و شرکای بین‌المللی خود برای فراهم کردن این حمایت در میان مدت و بلندمدت کار کنم.

کمک‌های مالی مستقیم به اوکراین این امکان را می‌دهد تا حقوق کارکنان دولت، حقوق بازنشستگی و کمک‌های ضروری صندوق اجتماعی در بحبوحه بحران انسانی ناشی از تهاجم روسیه پرداخت کند.

در همین حال، کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول، روز پنج‌شنبه گفته که براساس تخمین‌ها دولت اوکراین ماهانه به ۵ میلیارد دلار کمک نیاز دارد تا اقتصاد خود را فعال نگه دارد و در حال حاضر اولویت فوری تامین و ارائه این مبلغ به اوکراین طی سه ماه آینده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا