ایرانجهانسیاست

بایدن: تا زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌ها را بر نمی‌داریم

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که آنها تا زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم ها را لغو نخواهند کرد.

جو بایدن پس از آغاز ریاست جمهوری خود در ۲۰ ژانویه اولین مصاحبه تلویزیونی خود را با سی‌بی‌اس انجام داد.

بایدن در پاسخ به سوال “آیا ایالات متحده ابتدا تحریم ها را برمی دارد تا ایران را به میز مذاکره برساند؟” گفت: “نه. آنها ابتدا باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند.”

دولت بایدن در بیانیه های قبلی خود اعلام کرده بود که در صورت تحقق برخی شرایط قصد دارد به توافق هسته ای با ایران برگردد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اظهار داشت که ایالات متحده ابتدا باید تحریم های اعمال شده بر علیه ایران را لغو کند تا حکومتش به تعهدات خود ناشی از توافق هسته ای عمل کند.

توافق نامه ای برای تنظیم و کنترل فعالیت های هسته ای تهران در سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام بین ایران، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس امضا شد.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، ایالات متحده از این توافق نامه در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ خارج شد و دوباره اقدام به تحریم ایران کرد.

تهران همچنین در پاسخ به تحریم ها تعهدات خود را در توافق نامه را در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۰ به طور کامل متوقف کرد و یک سری اقدامات از جمله سطح بالای غنی سازی اورانیوم را انجام داد.

دولت جو بایدن، که در ایالات متحده کار خود را آغاز کرد، اعلام کرد که اگر تهران به تعهدات خود در توافق نامه عمل کند، آنها به توافق بازگشت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا