جهانخاورمیانهسیاست

بایدن: خروج از افغانستان پایان ساختن جوامع دمکراتیک از طریق نیروی نظامی توسط آمریکا است

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ۹ شهریور گفت، خروج از افغانستان پایان چندین دهه تلاش بی نتیجه برای بازسازی سایر کشورها از طریق نیروی نظامی است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ۹ شهریور در مقابل انتقادات شدید در باره خروج پرآشوب آمریکا از افغانستان گفت که این بهترین گزینه موجود برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ ایالات متحده و چندین دهه تلاش بی نتیجه برای بازسازی سایر کشورها از طریق نیروی نظامی است.

بایدن خروج آشفته را یک موفقیت لجستیکی توصیف کرد و گفت اگر چند هفته زودتر نیز شروع می شد به همان اندازه آشفته می‌شد.

وی در سخنرانی کاخ سفید گفت: “من قصد ندارم این جنگ را برای همیشه تمدید کنم.”

بایدن در اولین اظهارات خود پس از خروج نهایی نیروهای آمریکایی در روز دوشنبه، گفت که ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر دیگر به خواست خود در افغانستان ماندند و در صورت تمایل می توانند از آنجا خارج شوند.

وی گفت واشنگتن همچنان به هدف قرار دادن شبه نظامیانی که تهدیدی برای ایالات متحده محسوب می شوند ادامه خواهد داد اما دیگر از نیروی زمینی خود برای ایجاد جوامع دموکراتیک در جاهایی که هرگز آنها را نداشتند استفاده نخواهد کرد.

وی گفت: “این تصمیم در مورد افغانستان فقط در مورد افغانستان نیست. این در مورد پایان دادن به یک دوره عملیات نظامی بزرگ برای بازسازی سایر کشورها است.”

حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان حدود ۲ تریلیون دلار هزینه داشت.

بیش از ۱۲۳ هزار نفر در جریان عملیات هوایی عظیم اما آشفته ایالات متحده و متحدانش طی دو هفته گذشته از کابل خارج شدند، اما بسیاری از کسانی که در طول ۲۰ سال به کشورهای غربی کمک کردند، در افغانستان ماندند.

حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱، که پس از حملات ۱۱ سپتامبر به نیویورک و واشنگتن انجام شد، مانع از استفاده افغانستان از سوی القاعده به عنوان پایگاه حمله به ایالات متحده شد و به دوره حکومت طالبان از ۱۹۹۶ پایان داد.

در حالی که طالبان پیروزی خود را جشن می گرفتند فضایی آمیخته به پیروزی، شادی و ترس در خیابان های افغانستان حاکم بود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: “ما به این لحظات افتخار می کنیم که کشور خود را از دست یک قدرت بزرگ آزاد کردیم.”

زن ۲۲ ساله ای که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: “من مجبور شدم با مادرم به بانک بروم، اما وقتی رفتم، طالبان زنان را با چوب کتک می زدند.”

وی گفت: “اولین بار است که چنین چیزی را می بینم و واقعاً من را ترساند.”

کشورهای غربی گفته اند که کمک های آتی به افغانستان مشروط به تحقق وعده‌های طالبان در زمینه حمایت از حقوق بشر و اجازه عبور ایمن برای کسانی که خواهان خروج از افغانستان هستند خواهد بود.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا به رویترز گفت هفته گذشته ایالات متحده مجوزی صادر کرد که به شرکایش اجازه می دهد تا به تسهیل کمک های بشردوستانه در افغانستان ادامه دهند، هر چند که طالبان هنوز در لیست سیاه واشنگتن قرار دارند.

این مجوز به دولت ایالات متحده و پیمانکاران آن اجازه می دهد تا با وجود تحریم های ایالات متحده علیه طالبان، از کمک های بشردوستانه به مردم در افغانستان از جمله تحویل غذا و دارو حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا