جهاندانش و فن آوریمحیط زیستمقالات

با پیوند دی‌ان‌ای قارچ گل درخشان به دست آوردند

یک تیم بین المللی از محققان دی‌ان‌ای درخشان قارچ را با پیوند زدن به گیاه تنباکو، گیاهانی به‌وجود آوردند که با انتشار حاله‌ای سبز رنگ در اطرافشان می درخشند.

براساس پژوهشیپدر در خانواده‌های «نئاندرتال» از مادر جوان تر بود که دانشمندان روسیه، انگلیس و اتریش انجام داده اند و توسط مجله بیوتکنولوژی طبیعت «Nature Biotechnology» منتشر شده است، گیاهانی که با انرژی زنده درخشش سبز رنگ دارند، تولید شده است.

محققان با اشاره به اینکه این کشف امکان درخشش گل ها و سایر گیاهان زینتی را فراهم می کند و می تواند ساختار گیاهان اطراف ما را تغییر دهد، خاطرنشان کردند که به لطف روشنایی فضای داخلی که نور ممکن می‌سازد می توانند اطلاعات بیشتری در مورد گیاهان مورد بررسی خود کسب کنند.

بیش از یک میلیارد فوتون در هر دقیقه

طبق تحقیقات، گیاهان جدید می توانند بیش از ۱ میلیارد فوتون در هر دقیقه تولید کنند. درخشش پایدار گیاهان جدید که تعداد فوتون های بیشتری تولید می کنند نسبت به نمونه های قبلی نیز بسیار بسیار بیشتر است.

آنچه این تحقیق را برانگیخت این بود که بیوپرتو (بیودرخشش) برخی از قارچ ها از نظر متابولیکی شبیه به فرآیندهای طبیعی موجود در گیاهان بود.

دانشمندان که متوجه این مسئله شدند، دی‌ان‌ای قارچ را گرفته و آن را داخل گیاهان تزریق کردند سپس آنها با نور بحشیده شده از قارچ شروع به درخشش کردند.

تلاشهای مشابه پیش از این به دلیل مشکل در استفاده از پرتوهای باکتریایی با مشکلاتی روبرو بوده است. زیرا قطعات باکتریایی گرفته شده از ارگانیسم‌های ساده معمولاً هنگام انتقال به ارگانیسم‌های پیچیده تر کار نمی کنند.

با کشف امکان بیوپرتو در برخی از قسمت های قارچ پیشرفت هایی حاصل شد. این به معنای شناسایی مکانیسم درون ارگانیسم چند سلولی پیشرفته برای اولین بار است. علاوه بر این، این بیوپرتوها در گیاهان بسیار خوب کار می کند.

به دلیل عدم خویشاوندی نزدیک میان قارچ با گیاهان، دشواری‌هایی وجود داشت. با این حال، کشف شد که مولکول اورگانیک موجود در مرکز انتشار نور قارچ، در دیواره های سلولی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد و این مسیله به کمک محققان رسید.

تیم تحقیقاتی با استفاده از این امکان، با تزریق دی‌ان‌ای قارچ درون گیاهان نمونه‌هایی ۱۰ برابر درخشان‌تر به دست آوردند. آنها آنقدر درخشان هستند که نور ساطع شده از گل ها، ساقه ها، شاخه ها، برگ ها و ریشه ها را از دور می توان دید و با دوربین گوشی های همراه قابل ضبط است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا