آذربایجانایران

با گذشت چندین روز از اعلام عفو گسترده، عباس لسانی همچنان دربند است – سینا یوسفی

علیرغم انتشار جزئیات عفو اعلامی اخیر، متاسفانه تا این لحظه، در اعمال و اجرای آن شاهد برخورد سلیقه‌ای و استثنا قرار دادن بعضی از افراد از دایره شمول آن هستیم که عباس لسانی، زندانی سیاسی و مبارز تورک آذربایجانی یکی از آنهاست.

برابر رای نهایی صادره از شعبه اول دیوان عالی کشور، عباس لسانی از جهت جرم تشکیل و اداره گروه، مستنداً به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۵۷ به هشت سال زندان محکوم شده است که بیش از چهار سال از آن را سپری نموده است.

عفو گسترده اعلامی در دو بخش که بخش اول آن مربوط به متهمان و محکومین حوادث اخیر و بخش دوم آن مربوط به محکومان سایر پرونده‌های کیفری است، اعلام و تایید شده است و مفاد و شرایط آن مشخص و شفاف می‌باشد و معلوم نیست که چرا در مرحله اعمال و اجرا افرادی از دایره شمول آن استثنا می شوند.

بند سوم قسمت مربوط به محکومان سایر پرونده‌های کیفری، در حبس بیش از پنج سال تا ده سال، اعمال عفو را مشروط به تحمل یک سوم از حبس نموده است که در مورد آقای لسانی، ایشان بیش از نصف حبس صادره را تحمل نموده و از این نظر نیز عفو اعلامی شامل ایشان می گردد.

قسمت مبهم موضوع بنظر مربوط به استثنائات شمول عفو در خصوص مرتکبین جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی باشد که آن نیز جرائمی را شامل می شود که مجازات آن درجه سه و بالاتر باشد که برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی حبس‌های بیش از ده سال را شامل می‌شود که در مورد آقای لسانی صدق نمی نماید و ایشان را از دایره شمول عفو اعلامی خارج نمی سازد.

نکته مهم دیگر اینکه؛ تفاسیر سلیقه‌ای و غیر دقیق واحدهای اجرای احکام در اعمال، شامل این مورد هم می گردد که عفو اعلامی صرفا در خصوص حبس بوده و مجازات تکمیلی را از بین نمی برد در حالیکه حکم بر مجازات تکمیلی به تبع مجازات اصلی صادر گردیده و با از بین رفتن مجازات اصلی، مجازات تکمیلی نیز از بین می‌رود که مع‌الاسف در موارد مشابه واحدهای اجرای احکام تفسیر متفاوت و خارج از چارچوب قانون داشته‌اند.

به هر حال، با روشن شدن ابعاد اجرایی عفو اعلامی انتظار این است که جمهوری اسلامی به قوانین و مصوباتی که خود اعلام می نماید پایبند بوده و با برخورد سلیقه‌ای و رفتارهای تبعیض‌آمیز افراد را از استفاده از حق مکتسبه قانونی محروم ننموده و به زودی شاهد آزادی مبارز خستگی ناپذیر آذربایجان باشیم.

سینا یوسفی – وکیل دادگستری و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا