جهانسیاست

بحران دیپلمات برای روسیه؛ کدام کشورها دیپلمات های روس را اخراج کردند؟

بحران دیپلماتیک روسیه پس از اخراج ۱۸ دیپلمات این کشور از چک همچنان ادامه دارد و بیشتر کشورهای اروپا دیپلماتهای روسیه را اخراج کردند.

دولت رومانی نیز اعلام کرد که الکسی گریسایف، معاون وابسته نظامی سفارت روسیه، به دلیل فعالیتها و اقدامات خلاف کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، “عنصر نامطلوب” اعلام شد.

آندره بابیش، نخست وزیر چک در ۱۷ آوریل اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روسی به دلیل ارتباط با انفجار در سال ۲۰۱۴ از کشور اخراج شدند.

بر این اساس، روسیه نیز ۲۰ دیپلمات سفارت چک در مسکو را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد.

پشتیبانی کشورهای بالتیک از چک
تنها چند روز پس از مسابقه دیپلماتیک بین دو کشور، واکنش کشورهای اروپایی نسبت به روسیه افزایش یافت. کشورهای بالتیک مانند لیتوانی، استونی و لتونی اعلام کردند که ۴ دیپلمات روسی را در چارچوب همبستگی با پراگ اخراج می کنند.

اسلواکی، همسایه چک نیز در همین راستا گام برداشت و به مسکو اطلاع داد که ۳ دیپلمات روسی در مدت کوتاهی اخراج می شوند.

پشتیبانی کشورهای ویشگراد از چک
نخست وزیران کشورهای گروه ویشگراد (وی۴) متشکل از لهستان، مجارستان، اسلواکی و چک با صدور بیانیه ای با محکوم کردن روسیه اعلام کردند که آنها به دلیل بحران دیپلمات بین روسیه و چک با جمهوری چک همبستگی دارند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت  خارجه روسیه، در مورد موضوع اخراج دیپلمات های روسی از برخی از کشورهای غربی اظهار داشت که دیپلمات ها به اتهامات “بی اساس” متهم شده اند. زاخارووا می گوید: “این یک اتفاق فصلی در غرب است. چیزی در ماهیت سیاسی این کشورها اتفاق می افتد و روند رو به زوال آغاز می شود. ما از پس آن نیز بر خواهیم آمد.”

بلغارستان: ادعای فروش اسناد محرمانه به روسیه
در ۱۹ مارس، دادستانی عمومی بلغارستان اعلام کرد که شبکه ای متشکل از ۶ نفر که در بایگانی اسناد مخفی وزارت دفاع، فرماندهی اطلاعات نظامی و پارلمان کار می کنند، اطلاعات محرمانه را به سفارت روسیه در صوفیه برای دریافت پول منتقل کرده‌اند.

در تاریخ ۲۲ مارس، وزارت خارجه بلغارستان ۲ دیپلمات که در سفارت روسیه در این کشور کار می کردند را “عنصر نامطلوب” اعلام کرد و اظهار داشت که به این دیپلمات ها ۷۲ ساعت فرصت داده می شود تا بلغارستان را ترک کنند.

پس از تصمیم بلغارستان، روسیه دو دیپلمات شاغل در سفارت بلغارستان در مسکو را “عنصر نامطلوب” اعلام کرد.

آمریکا: ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری
آمریكا اعلام كرده است كه ۱۰ دیپلمات روسی به دلیل ارتباط با تلاش برای حمله سایبری و فعالیت برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری، اخراج خواهند شد.

در بیانیه ای که توسط دولت بایدن ارائه شد، عنوان شد که مجازات های مختلفی به دلیل به حمله سایبری و تلاش برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری، علیه روسیه اعمال خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه با احضار سفیر آمریکا در مسکو اعلام کرد: “رفتار تهاجمی ایالات متحده قاطعانه پاسخ داده خواهد شد. پاسخ به تحریم ها اجتناب ناپذیر است.”

پشتیبانی لهستان از ایالات متحده آمریکا
لهستان تصمیم گرفت ۳ دیپلمات روسی را به دلیل وارد آوردن آسیب به لهستان با نقض مرزهای دیپلماتیک اخراج کند. در این بیانیه، با تأکید بر اینکه دیپلمات ها “عنصر نامطلوب” اعلام شدند، همچنین اشاره شد که لهستان در مورد تصمیمات ایالات متحده علیه روسیه با ایالات متحده همبستگی کامل دارد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنشی تصمیم خود را مبنی بر اخراج ۵ دیپلمات لهستانی مطابق با اصل متقابل، به لهستان اطلاع داد.

ایتالیا: گفتگوهای مخفی نظامی
در جریان عملیات پلیس در رم، پایتخت ایتالیا، عنوان شد که یک افسر ایتالیایی و یک سرباز شاغل در سفارت روسیه در رم در جلسات مخفی دستگیر شدند.

وزارت امور خارجه ایتالیا در تاریخ ۳۱ مارس تصمیم گرفته بود که ۲ دیپلمات روسی باید فوراً از کشور اخراج شوند.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به ایتالیا، تصمیم گرفت دیپلمات شاغل در سفارت ایتالیا در مسکو را در نتیجه اقدام متقابل اخراج کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا