ایرانمقالات

بخش دوم حرکت ملی ترکان خراسان

💠همان طور که قبلا توضیح دادم حرکت ملی #ترکان_خراسان یک جنبش #سیاسی و #فرهنگی است که به منظور حفظ و ترویج فرهنگ، زبان و هویت ترکان خراسان در این منطقه شکل گرفته است. این حرکت در سال ۱۳۸۰ با هدف ایجاد #همبستگی بین تمامی ترکان خراسان در مسير خود جدیت بیشتری به خرج داد و به طور کلی برای حفظ و تقویت هویت ملی ترکان خراسان در بین جامعه فعالیت های گسترده ای صورت گرفت.

💢در واقع اصلی‌ترین هدف حرکت ملی ترکان خراسان عبارت‌اند از:
١_احساس هویت ملی
٢_فارس نشدن
٣_رشد و پيشبرد زبان
۴_دستیابی به شناخت عميق درباره ی ريشه های خود
۵_پذيرش و حفظ آداب و رسوم و فعال بودن تفکرات ملی گرایانه، که به عنوان يک پديده جديدی در زندگی خود قبول كنند.

💠این حرکت یک بار در سال ۱۳۸۰ با هدف احیای فرهنگ و #زبان_ترکی در منطقه خراسان به فعالیت خود با گستردگی بیشتری ادامه داد. این #جنبش با بسیاری از مشکلات مواجه بود و هنوز هم با آن ها دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله عدم تأیید دولت برای تشکیل مؤسسه رسمی، کم رنگ کردن حضور افراد تورک خراسان و معرفی فرهنگ و تاریخ آنان در #صدا_و_سیما استان و اجرای برنامه‌هایی از طرف ارگان‌های دولتی به شکل ایجاد تبعیض با حمایت قوم کرمانج برای مقابله با هویت تورکی خراسان  با هدف مصادره فرهنگ “ترکان خراسان” برای سایر اقوام و همچنین مهمانان ساکن خراسان صورت گرفت و با نادیده گرفتن رویدادهای رقم خورده فعالین تورک خراسان توسط بسیاری از مقامات #دولت مسیر به سمت محو نمودن موجودیت بقاء فرهنگی _ تاریخی و حتی رفاهی ترکان خراسان در پیش رو می‌باشد.

💠اعضای حرکت ملی ترکان خراسان بصورت غیر رسمی در سال ۱۳۹۴ با یکدیگر دیدار کردند و پس از بحث و تبادل نظر، به این نتیجه رسیدند که باید چارچوب سازمان‌دهی #رسمی برای حفظ و حمایت از فرهنگ، زبان و هویت تاریخی خودشان در خصوص منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، از جمله استان‌های #خراسان_رضوی ، جنوب شمال خراسان بشکلی که #ترکان در این مناطق زندگی می‌کنند، ایجاد کنند.

⚜️پایان قسمت دوم.

✍️Dəmir Gücü

____
____
____

#xorasan_turkləri #dəmirgücü
#خراسان_تورکلری #محمد_برزگر_دوین
@tvaznews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا