ایران

بخش دوم سخنان افشا شده جانشین بسیج؛ اذعان به شکست در جنگ رسانه‌ای شناختی و ادراکی

در ادامه جلسه فاش شده قاسم قریشی جانشین بسیج با شماری از خبرنگاران گزارش‌هایی از کشتار معترضان در زاهدان، جلسه شورای عالی امنیت ملی، تلاش اصلاح‌طلبان برای مصادره به مطلوب کردن اعتراضات سراسری، سکوت مجمع تشخیص مصلحت، به بن‌بست رسیدن جمهوری اسلامی از نظر برخی مقامات و تلاش رهبر برای روحیه دادن به آنها مطرح شد.

بر اساس فایل صوتی حدود دو و نیم ساعته که گروه بلک ریوارد در جریان هک خبرگزاری فارس به آن دست یافته، در این جلسه که به منظور برنامه‌ریزی برای پوشش تبلیغاتی هفته بسیج برگزار شده، علاوه بر اظهارات مقامات امنیتی و سپاهی، برخی خبرنگاران نیز گزارش‌هایی از آخرین اخبار و جلسه‌های برگزار شده ارائه می‌دهند و رایزنی‌هایی نیز برای رفتن به جام جهانی در قطر با بودجه عمومی صورت می‌گیرد.

  • خانواده‌های کشته‌شدگان زاهدان را «مستمری‌بگیر» کنیم تا «بدهکار نظام» شوند

در این فایل صوتی یکی از مقامات که به نظر می‌رسد قاسم قریشی جانشین بسیج است، با بیان این که «نیروی انتظامی در قضیه زاهدان می‌توانست بهتر از این عمل کند»، عنوان کرد که «نباید این حجم کشته می‌شد» و «می‌توانستند جوری تدبیر کنند مثل خیلی جاهای دیگر که بوده و تلفات خیلی کمتری اتفاق افتاده» است.

او می‌افزاید، «یک روایت این است که تیربار را بسته و توی مسجد هم تیر خورده‌اند» و «بدون حساب و کتاب تیراندازی کرده» و «نکته مهمش این است که مولوی عبدالحمید ادعا می‌کند که هیچ خبری (از سوی معترضان) نبوده و تیراندازی نبوده و هیچ سنگی نینداخته‌اند.»

به گفته این مقام سپاهی، نهادهایی چون ستاد کل نیروهای مسلح ، شورای عالی امنیت ملی و نمایندگی ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان وقایع کشتار جمعه خونین زاهدان را بررسی کرده‌اند. او با تأکید بر این که «جایی گفته نشود»، می‌گوید علی خامنه‌ای دستور داده که از خانواده‌های کسانی که در زاهدان بی‌گناه کشته شده‌اند «دلجویی شود» و همچنین به مولوی عبدالحمید «تذکر داده شود»، ولی «صلاح ندیدند علنی کنند.»

او می‌گوید که در شورای امنیت بر سر شهید تلقی کردن کشته‌شدگان زاهدان «اختلاف نظر» بود و «مثلا خود ما نظرمان این بود که شهید نگوییم» شاید «بین این‌ها آدم‌های ناتو» باشند که «برداشت بد بشود، بگویند آقا این هم شهید، ما هم شهید؟»؛ «من خودم گفتم ما این‌ها را بیاوریم پول بهشان بدهیم، مستمری‌بگیرشان کنیم. تأمین اجتماعی و … بدهکار نظام می‌شوند. ولی اصلش همه موافق این بودند که این‌ها باید بیایند همه تحت پوشش قرار بگیرند، به جز آنهایی که ضدانقلاب بودند و درگیر بودند.»

او همچنین درباره برکناری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت که هرچند «آدم خوب» و «پای کاری» بود، اما «رهبری به این نتیجه می‌رسند» که «فرمانده قدرتری برود توی استان و جابه‌جایی صورت می‌گیرد.»

گوینده تأکید می‌کند: «در قضیه سیستان و بلوچستان قاطعیتمان باید همراه با حکمت باشد همراه با تدبیر باشد. متأسفانه یک خبطی از اول انقلاب در سیستان و بلوچستان کردیم همان اول هم عرض کردم. ما فکر کردیم آن جا هم مثل مناطق شیعه‌نشین است. مولوی را بردیم بالا. این را اصلا آدم حساب نمی‌کردند. اصلا!»

در این جلسه همچنین نکاتی درباره تخریب چهره مولوی عبدالحمید با استفاده از مواضع او نسبت به زنان مطرح می‌شود و گفته می‌شود که «متأسفانه استفاده نکردیم از صحبت‌های آقای عبدالحمید» و «بزرگترین ظلم تو جامعه ایرانی الان بین اهل سنت امروز ایران سیستان و بلوچستان است.»

  • ارائه راهکار «شکایت تهیه‌کنندگان» برای جلوگیری از «کشف حجاب دنباله‌دار»

یکی از مباحث مطرح در این جلسه، راهکارهای ممکن برای جلوگیری از «کشف حجاب دنباله‌دار» زنان بازیگر در «شبکه‌های اجتماعی و جاهای مختلف» بود.

گوینده با بیان این که «وزارت ارشاد و ساترا» باید «تهدید بکنند» گفت: در این صورت کارگردان یا تهیه‌کننده «یواشکی به هنرپیشه می‌گویند خفه شوید»، اما «مشکل این جا است» که «حاضر نیستند. دولت نمی‌خواهد از خودش هزینه بدهد .. تهیه‌کننده هم نگاه می‌کند می‌بیند ارشاد چه می‌گوید. وقتی ارشاد چیزی نگفته، برای چه باید برود شکایت کند؟»

او با اشاره به توقیف فیلم و سریال‌های ساخته شده که بازیگران آن کشف حجاب کرده‌اند، بر اهمیت نقش «بسیج هنرمندان» تأکید می‌کند و با بیان این که دولت و ساترا باید اقدام رسمی بکنند، از خبرنگاران حاضر در جلسه می‌خواهد در صورتی که یک تهیه‌کننده شروع کند به شکایت از یک بازیگر، «آن را بولدش کنند» و بگویند «تهیه‌کننده ذی‌نفع بوده و الان که ساخته و داده اکران بشود، این کشف حجاب کرده» و موجب ضرر او شده است و «مطمئن باشید تهیه‌کننده‌ها خیلی پول» خرج کرده‌اند.

  • شمخانی و نگرانی از «دموکراسی دیجیتال افقی» و «براندازی بلندمدت»

یکی از حاضران در گزارش خود به «جلسه درون‌گروهی شورای امنیت» اشاره کرد که «به طور مداوم برگزار می‌شود» اما «بعد از چند سال خود آقای شمخانی حضور پیدا کرد» و «تقریبا ۷۰ نفر از مدیران» از جمله «شیوخ رسانه‌ای اصلاح‌طلب‌ها» مثل غلام‌حسین کرباسچی، مصطفی کواکبیان، و الیاس حضرتی در آن حضور داشتند.

همچنین یکی از مقامات حاضر در این نشست نیز درباره جلسه شورای عالی امنیت ملی به نقل از علی شمخانی، گفت که «ما زمستان پارسال وضعیت امروز را پیش‌بینی کرده بودیم با توجه به تجارب ۸۸ و ۹۶ و ۹۸، به این نتیجه رسیدیم که این‌ها می‌خواهند برای براندازی از این ایام» استفاده بکنند و «در موضوعات سبک زندگی و وضعیت معیشتی نقاط ضعف ما را شناسایی کرده بودند، البته برنامه‌شان برای ۲۲ تیر روز حجاب و عفاف بود که موفق نشدند. بعد آمدند شایعه سلامت حضرت آقا (علی خامنه‌ای) را رویش مانور کردند آن هم اتفاقی نیفتاد، مرگ مهسا و خلاصه توانستند از این موضوع استفاده کنند.»

به گفته او، شمخانی وضعیت اکنون را «دموکراسی دیجیتال افقی و بدون سد و بدون فرمان عمومی» خوانده و «نیروهای کف خیابان را» با استناد بر «بازجویی‌ها» و «مشاهدات و اظهارنظرها» به سه دسته «اعتراضات، اغتشاشات، و مقاومت مدنی» تقسیم کرده و گفته است که «راهبردشان تکثیر اجتماعی افقی است. هدفشان تغییر تدریجی و بلندمدت است. یعنی براندازی بلندمدت انجام خواهند داد. بحث کوتاه‌مدت و این‌ها نیست.»

بنا بر اظهارات نقل شده از شمخانی، مطابق «سه چهار نظرسنجی»، به طور میانگین «۷۰ درصد مردم معتقدند وضع معیشتی‌شان رو به بهبود نیست» و «عدم سرمایه اجتماعی»، «استمرار مشکلات معیشتی» و «افزایش خشم مردم» از دلایل اعتراضات بر شمرده شده که «تأثیر روانی دشمن» و «عدم پاسخگویی و شفافیت مسئولان با مردم» نیز آن را تشدید می‌کند.

همچنین، علی شمخانی تأکید کرده است که به نظر او جمهوری اسلامی «در جنگ رسانه‌ای، جنگ شناختی و در جنگ ادراکی شکست کامل» خورده است و در آینده نیز «تحریم‌های بیشتری در پیش است. محرومیت‌های بین‌المللی برای کشور در نظر دارند. روی عملیات رسانه‌ای سرمایه‌گذاری ویژه‌تری خواهند کرد، و روی وارد کردن سلبریتی‌های بیشتر و فراخوان‌های بزرگتر و این‌ها دارند کار می‌کنند.»

بنا بر این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی «ارتقای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و رضایتمندی مردم و توجه به مسائل معیشتی و افزایش سرمایه اجتماعی» را به عنوان راهکار پیشنهاد داده است.

همچنین عنوان شد که اصلاح‌طلب‌ها در چند گروه با ابراهیم رئیسی، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای و علی شمخانی دیدارهای جداگانه داشته‌اند و گفته‌اند که «همه چیز تمام شده و اوضاع دیگر قابل برگشت و کنترل نیست» و «آذر منصوری» نیز «در شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفته که توی این تجمعات و اعتراضات که چیزی گیر ما نیامد، بهتر است موضوع تغییر قانون حجاب اجباری و آزادی فضای مجازی را مطرح کنیم و در واقع حداقل خودمان را بتوانیم با این دو تا شعار در جامعه تثبیت بکنیم.»

بنا بر اظهارات گوینده، محمود احمدی‌نژاد نیز «به رسانه‌هایش گفته» درباره اعتراضات سراسری ایران «هیچ موضع‌گیری‌ نداشته باشید، حالا چه له چه علیه.»

  • اعتصابات سراسری بازاریان و صنوف در ۲۲ استان

به گفته یکی دیگر از حاضران در این جلسه، فراخوان اعتراضات و اعتصابات برای سالگرد آبان ۹۸ در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان، «برای درگیر کردن حوزه اقتصادی به اعتصاب بازار» موثر بوده و «حدودا ۲۲ استان درگیر اعتصاب بازار بودند که میانگین درصد تعطیلی بازار هم توی استان‌های درگیر حدود ۶۰ درصد بوده»؛ «بیشترین حجم اعتصاب مربوط به بازار تهران بوده» و برخی از استان‌ها مثل «کردستان» شهرهای «سنندج، سقز، بانه، مریوان، دیواندره، دهلران، کامیاران، و سروآباد بیش از ۹۰ درصد در واقع تعطیلی بودند. شیراز برخی از صنف‌ها» مانند «طلافروشان و موبایل‌فروش‌ها»، «۱۰۰ درصد بوده» و «خود شهر شیراز اغلب صنوفش بوده. توی مرودشت و کازرون و جهرم هم بالای ۸۰ درصد بوده» است.

گوینده به اعتصابات «تقریبا ۹۰ درصدی» تهران اشاره می‌کند و از مناطقی چون «خیابان منوچهری، سبزه میدان، باغ سپهسالار، خیابان پیروزی، چهارسوق، و …» نام می‌برد.

بنا بر گزارش ارائه شده در این جلسه که توسط گروه بلک ریوارد فاش شده، علاوه بر اعتراضات سراسری عواملی مانند «مالیات»، «رجیستر موبایل‌ها»، «رهگیری» در صنف لوازم یدکی و نوسانات ارز» و همچنین «تهدید» از سوی نیروی انتظامی نیز در بسته شدن مغازه‌های کسبه و بازار نقش داشته است.

همچنین بر تأثیر فراخوان‌ها در فضای مجازی و همچنین «تبلیغات میدانی» از طریق پخش اعلامیه و «تراکت» در شکل‌گیری اعتراض‌ها تأکید شد، از جمله «اعلامیه‌ای از خانواده‌های ایثارگران و جانبازان برای پیوستن به انقلاب مردم ایران.»

همچنین در این گزارش بر اعتراضات در «۶۲ دانشگاه و دانشکده» و تحصن در «۱۱ دانشگاه» در «۲۰ استان» در روز ۲۴ آبان اشاره شد.

  • گلایه علی خامنه‌ای از سکوت مجمع تشخیص مصلحت نظام

یکی از حاضران در جلسه با جانشین بسیج، به نقل از «یکی از شخصیت‌های مجمع» گفت که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دیداری به او «گلایه کرده که چرا اعضای مجمع سکوت کرده‌اند؟» و «حتی اسم بعضی اعضای مجمع را هم آورده» است.

گوینده که روزنامه‌نگار است، تأکید می‌کند که «متأسفانه ما هم که تماس می‌گیریم» که «مصاحبه کنیم، حاضر به مصاحبه نیستند این آدم‌ها.»

همچنین در این جلسه گفته شد که رهبر جمهوری اسلامی به «سردار اشتری» گفته است «این فضای موجود قابل مدیریت است، یک وقت نبازید این فضا را می‌بینید! به کارکنان زیرمجموعه‌تان بگویید ما مبارزه‌مان با سران استکبار است» و «به نیروهای مسلح» نیز «گفته بود روی بحث انگیزه نیروهای مسلح تأکید کنید و یکی هم معیشتشان. این دو تا باید توی دستور کار باشد.»

یکی از حاضران در جلسه می‌گوید: «بیچاره‌ها هفت میلیون، هشت میلیون حقوق دارند می‌گیرند این‌هایی که الآن شبانه‌روز توی خیابانند» و «سردار فکری به حال بدنه ناجا بکنید. این‌هایی که کف خیابانند ما اخبار خوبی نداریم از وضعیت روحیه‌شان. خسته هم شده‌اند» و «به ویژه این وضعیتی که داخل سیستان پیش آمد خیلی روی روحیه این‌ها تأثیر گذاشت.»

بنا بر گفته یکی از حاضران، «همین را مطرح کردیم. نیرویی که ۳۰ ، ۴۰ روز درگیر است دور از خانواده توی کف میدان دارد می‌جنگد، بعد یک‌هو شما می‌آیید توبیخش می‌کنید، عزلش می‌کنید. گفت والله قسم که عزل مسئول ناجای سیستان دست ما نبود» و «سیستم این تصمیم را گرفته.»

  • پی‌گیری اصلاحات «نظام حکمرانی» از سوی دفتر خامنه‌ای

بنا بر اظهارات مطرح شده در فایل صوتی افشا شده، «از ناحیه» دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مسئله «اصلاحات اساسی و تغییرات ساختاری در نظام حکمرانی کشور» شروع شده و دارد پی‌گیری می‌شود و «حجازی هم گفته توی این جلسه که روز شنبه آقایان در خدمتشان هستند موضوع را مطرح کرده که حضرت آقا پیگیر این ماجرا هستند و دفتر هم شروع کرده با جاهای مختلف دارد نظرات را جمع می‌کند برای اصلاحات اساسی و تغییرات حکمرانی چه کارهایی باید صورت بگیرد.»

گوینده تأکید می‌کند که «هنوز مشخص نیست» خامنه‌ای «دقیقا روی چه موضوع‌هایی» و «قسمت‌هایی مدنظرشان است که این اتفاق بیفتد، فعلا در مرحله جمع‌آوری نظرات و بررسی‌ها است.»

در ادامه جلسه درباره کشمکش‌ها برای فیلتر گسترده شبکه‌های اجتماعی و آمارهای دروغین از پیشرفت کار پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌شود و گفته می‌شود که برای فیلترینگ گسترده «آمادگی نداریم» و «ممکن است مثل تلگرام دوباره شکست بخوریم.»

از دغدغه‌های مورد اشاره در این جلسه، این بود که «آیا احتمال افزایش برخورد با فیلترشکن‌ها» به «تشدید عصبانیت گروه‌های سنی فعال» در اعتراضات منجر می‌شود و یا «عدم برخورد با این پروکسی‌ها» به «ساماندهی اعتراضات» در فضای مجازی کمک می‌کند؟

به گفته یکی از مقامات حاضر در جلسه، بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت پست، آمار مرسولات هم‌زمان با شدت یافتن فیلترینگ «۲۵ درصد کاهش داشته» یعنی «حجم خریدهای اینترنتی یک چهارم کم شده» است.

در گفت‌وگوی گروهی درباره این موضوع، یکی از حاضران می‌گوید، «پروکسی‌ها را هر چه ببندید، به‌شدت تولید می‌کنند» و «تنها راه پهنای باند است. با کم و زیاد کردن پهنای باند این‌ها خفه می‌شوند» و دیگر « موقعیتی مثل این به وجود نمی‌آید»؛ و دیگری می‌گوید: «۵۰ – ۶۰ تا شهید دادیم. لااقل یک هزینه‌ای برای این‌ها ایجاد کنیم.»

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا