ایرانجهان

بررسی پرونده هسته‌ای ایران در روز نخست نشست شورای حکام

یکی از محورهای اصلی این نشست موضوع راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بنا به اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشست چهار روزه شورای حکام از امروز دوشنبه ششم مارس با قرائت بیانیه توسط رافائل گروسی مدیرکل آژانس آغاز می‌شود.

یکی از محورهای اصلی این نشست موضوع راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که این کشور معتقد است که پایبندی کامل و موثر به یک توافق تنها راه صحیح پیشبرد پرونده هسته‌ای ایران است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین روز گذشته در توییتی با اشاره بررسی پرونده ایران در نشست شورای حکام ابراز امیدواری کرد این شورا از «سیاسی‌کاری» درباره پرونده ایران خودداری کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در اظهاراتی خواستار «اقدامات محاسبه‌شده» مقامات ایران برای «مهار» روند «نگران‌سازی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای تهران شد.

اسلامی، یک‌شنبه 14 اسفند، «روند نگران‌سازی» آژانس را مجموعه اقداماتی خواند که به ادعای او توسط اسرائیل و به‌وسیله «انتشار مرتب و روزانه اطلاعات کاذب» صورت می‌گیرد.

اسلامی در این اظهارات ضمن اشاره به نگرانی‌ مقامات ایران از تیرگی روابط میان تهران و آژانس، مدعی شد که اسرائیل از این روابط سوءاستفاده کرده و به دنبال بهانه‌سازی برای آژانس است تا علیه ایران فشار اعمال کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سوالات خبرنگاران رسانه‌های غربی از رافائل گروسی در فرودگاه وین را «فشار» خواند و مدعی شد، اسرائیل عامل این فشارها بوده است.

او در این زمینه تصریح کرد: «آنها از سفر گروسی ناخرسند و ناراحت هستند و به صورت تشدید شده به وی فشار می‌آورند. طبیعی است که در اثر عصبانیت از سفر مدیر کل آژانس به ایران فشارهای رسانه‌ای وارد کنند.»

سفر اخیر گروسی به تهران در پی انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد در سایت هسته‌ای زیرزمینی «فردو» ایران صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا