جهان

برلین از چین خواست استخدام خلبانان آلمانی را متوقف کند

آلمان نگران آن است که خلبانان چینی به اسرار مربوط به عملیات‌ها و تاکتیک و مهارت‌‌های پروازی مورد استفاده پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» بر فراز اقیانوس اطلس، دست یابند.

دولت آلمان با ابراز نگرانی از احتمال افشای اسرار پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، از چین خواست از استخدام خلبانان سابق آلمانی در کار آموزش دادن به نیروهای هوایی خود خودداری کند.

بوریس بیستوریوس، وزیر دفاع آلمان به خبرنگاران گفت:«مسئله مربوط به خلبانان نیروی هوایی آلمان که برای آموزش دادن به خلبانان (چینی) استخدام شده‌اند را مطرح کردم».

وزیر دفاع آلمان پس از گفت‌وگو با لی شانگوو، همتای چینی خود در حاشیه کنفرانس دفاع و امنیت در سنگاپور افزود:«به وضوح به این موضوع اشاره کردم که این‌گونه اقدامات فورا باید متوقف شود و به او گفتم که اگر من به چنین اقدامی دست بزنم ممکن است برای او ناخوشایند باشد».

بنا بر بیانیه وزارت دفاع آلمان بیستوریوس همچنین افزود که لی شانگوو «این موضوع را تکذیب نکرده بلکه آن را کم‌اهمیت خوانده است».

مجله «دیر اشپیگل» و تلویزیون دولتی آلمان «ZDF» جمعه 12 خرداد اعلام کرد که چین در سال‌های اخیر بسیاری از خلبانان سابق نیروی هوایی آلمان را جذب و به‌کار گرفته است.

به گفته این رسانه‌های آلمانی حقوق و دستمزدهای این خلبانان از سوی شرکت‌هایی «کاغذی» که در کشور جزیره‌ای سیشل ثبت شده‌اند، پرداخت شده است.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، این موضوع کمیته پارلمانی نظارت بر دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان را نگران کرده است.

این کمیته پارلمانی آلمان به تلویزیون دولتی «ZDF» گفت:«ما نگران آن هستیم نظامیانی که سابقا به‌نفع دولت آلمان کار می‌کردند اکنون به کارهایی گماشته شوند که آنها را به خیانت و فاش کردن اسرار دولتی سوق دهد».

خلبانان آلمانی با جت‌های جنگنده یوروفایتر پرواز کرده و در آموزش‌های پیمان ناتو مشارکت داشته‌‌اند.

و از این رو برلین نگران است که خلبانان چینی از این طریق به اسرار عملیات و تاکتیک‌های پروازی مورد استفاده پیمان آتلانتیک شمالی بر فراز اقیانوس اطلس دست یابند. به گفته این شبکه تلویزیونی دولتی وزارت دفاع آلمان در نظر دارد تحقیقاتی را در این‌باره انجام دهد.

همزمان با تشدید تنش‌ها بین چین و تایوان در سال‌های اخیر موارد مشابهی در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا رخ داده و تلاش‌هایی از سوی پکن برای جذب دیگر خلبانان غربی انجام شده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا