جهان

برنامه دانمارک برای مبارزه با خودسانسوری معلمان: صحبت درباره کاریکاتورهای محمد و هولوکاست

دولت دانمارک از طرح پارلمان برای حمایت از آزادی بیان و مبارزه با خودسانسوری در مدارس حمایت کرد. براساس این طرح که از سوی احزاب اپوزیسیون تهیه شده، معلمان باید بتوانند بدون ترس و لرز درباره موضوعاتی چون کاریکاتورهای پیامبر اسلام، هولوکاست و دگرباشی جنسی در مدرسه حرف بزنند.

بحث و بررسی این طرح از ماه ژانویه در پارلمان آغاز می‌شود. نیک هائکِروپ، وزیر دادگستری با حمایت از این پیش‌نویس قانونی گفت: «خشونت و تهدیدهایی که منجر به سانسور و خودسانسوری در مدارس می‌شود، غیرقابل قبول است. همه معلمان باید در جریان تدریس احساس آزادی و امنیت کنند. پارلمان وظیفه این تضمین این امر را دارد.»

نخستین کاریکاتورهای پیامبر اسلام در سال ۲۰۰۵ در نشریه یولاندز پوستن دانمارک منتشر شد و موجی از خشم را در بسیاری از کشورهای مسلمان علیه دانمارک برانگیخت.

بازنشر همین کاریکاتورها و صحبت درباره آن‌ها تاکنون در فرانسه جان ۱۴ نفر را گرفته است: در ژانویه سال ۲۰۱۵ برادران کواشی، اعضای هیات تحریریه هفته‌نامه فکاهی شارلی ابدو را در پاریس به گلوله بستند و ۱۳ نفر از آن‌ها را به قتل رساندند. ۴ سال بعد، ساموئل پتی، معلم دبیرستانی در حومه پاریس به خاطر نشان دادن کاریکاتورها و صحبت در باره آن‌ها در کلاس، سر بریده شد.

مقام‌های دانمارک پیش از این از وحشت بسیاری از معلمان از تهدید به خشونت به‌دلیل حرف زدن درباره موضوعات بحث‌برانگیز در مدرسه، ابراز نگرانی کرده بودند.

وزیر دادگستری دانمارک در زمان اعلام حمایت از طرح قانونی اپوزیسیون در مجلس گفت: «آموزش دموکراسی، آزادی‌ها و بحران [کاریکاتورهای] محمد، به‌عنوان یک رویداد مهم در تاریخ دانمارک، بخشی از آموزش در مقطع ابتدایی است. ما نباید تهدید معلمان به خاطر انجام کارشان را بپذیریم و آن را نخواهیم پذیرفت.»

با وجود درخواست‌های پرشمار کشورهای اسلامی و تهدیدهای بسیار مسلمانان در اروپا برای منع انتشار کاریکاتورها در دانمارک، کپنهاگ به استناد اصل آزادی بیان، حمایت از مطبوعات را ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا