ایران

برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در چندین شهر ایران

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در چندین شهر، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

امروز پنج‌شنبه (1 اردیبهشت) معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته بار دیگر در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی در چندین شهر تجمع کردند.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از جو «شدیدا امنیتی» در محل وزارت آموزش و پرورش در تهران است این تجمعات در علاوه بر تهران در همدان، زنگان و اصفهان و دیگر شهر ها شکل گرفته است..

معلمان در مراکز استان‌ها نیز برابر ادارات کل آموزش و‌ پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کردند.

فرهنگیان معترض در شیراز و اصفهان شعارهای «یه سیسمونی کم بشه، مشکل ما حل میشه»‌ و «سیسمونی رو رها کن، فکری به حال ما کن»‌ سر دادند.

این شعارها به سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران به ترکیه و خرید سیسمونی کودک اشاره دارند که روز گذشته جنجالی شد.

از سویی محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان با انتشار ویدیویی خبر داد: «تا این لحظه شهرزاد قديری عضو کانون صنفی معلمان و گودرزی معلم تاریخ از اسلامشهر بازداشت شده‌اند.»

همزمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار قطعنامه‌ای در این رابطه تاکید کرد، «ما در اینجا جمع شده‌ایم تا فریاد بزنیم تا زمانی که مطالبات فرهنگیان محقق نگردد ما خیابان را ترک نخواهیم کرد. خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده‌سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.»

این قطعنامه با اشاره به ایدئولوژیک‌بودن نظام آموزشی در ایران ‌و انتقاد از وزیر کنونی آموزش و پرورش، او را عاجز از اداره یک مدرسه دانسته و آورده، «وجود یک وزیر نالایق و بی‌کفایت در راس وزارتخانه باعث شده است که این وزارتخانه به محلی برای برنامه‌ریزی و تدوین قوانین و آیین‌نامەهای ضدمعلم و ضد آموزشی تبدیل گردد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، دارای مدرک غیر مرتبط «مدیریت گردشگری» بوده و پیشتر مدیر مرکز «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیرکل بودجه» این وزارتخانه بوده است.

معلمان خواهان اجرای «طرح رتبه‌بندی» و معلمان بازنشسته خواستار اجرای «همسان‌سازی حقوق» خود شده‌اند. در قطعنامه معلمان آمده که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص نوشته شده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز محقق نشده است.

معلمان و فرهنگیان ایران سال گذشته 6 تحصن و تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند اما مقامات دولتی هیچ کدام از خواسته‌های صنفی آنها را محقق نکردند.

در ماه‌های اخیر، همزمان با گسترش اعتراض‌های صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته، برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان صنفی معلمان شدت گرفته است.

فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد معلمان معترض در شهرهای مختلف با سر دادن شعار «معلم زندانی آزاد باید گردد» خواستار آزادی همکاران خود شدند.

آنها همچنین با شعار «وزیر بی‌کفایت، استعفا استعفا» نارضایتی خود را از عملکرد وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم ابراز کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا