آذربایجانایرانجهان

برگزاری تجمع در در شهر گوتنبرگ سوئد

یکشنبه، دوم اکتبر، به همراه شهرهای مختلف جهان، تجمع فمینیستی در حمایت از اعتراضات جاری ایران در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد. سازماندهی این تجمع را ما، یعنی گروهی از فمینیستهای ایرانی ساکن گوتنبرگ با محوریت عذرا آذری برعهده داشتیم.

علیرغم وقت کم برای هماهنگی و تبلیغ کافی، همانطور که در عکسها دیده میشود، تعداد شرکت کنندگان به نسبت زیاد و امیدوار کننده بود.
تعدادی از احزاب سوئدی از جمله حزب مرکز، حزب فمینیست و لیبرالها هم در تجمع حضور داشتند و برخی از آنها سخنرانی کردند. از فمینیستهای ترکیه نیز در تجمع حضور داشتند.

ویژگی عمده تجمع، تاکید برگزار کنندگان به فمینیسم اینترسکشنال یعنی وجود هویت چندگانه تودرتو (اتنیکی/جنسیتی/مذهبی و..) افراد در ایران برای شناخت ظلم بر آنها و فراهم کردن تریبونی برای صداهای خاموش بود. سخنرانیها، ترانه‌ها، شعارها و پلاکاردها، بدور از سویه‌های مردسالارانه و ناسیونالیستی و به زبانهای مختلف مردمان ایران (تورکی، فارسی، کردی، بلوچی و …) آماده و اجرا شد. تجمع، در عین حال، نمونه‌ای بود از اتحاد سازنده برای حمایت از حقوق آحاد و گروههای مختلف مردم در ایران. این اتحاد نه با حذف تفاوتها و تحمیل تنها یک خواست مشترک به همه، بلکه با حفظ تفاوتها و مرزهای هویتی و فکری بود.
مادری از افغانستان به دری از ظلم طالبان گفت که چطور طالبان دخترش را کشته است.
صدای خانمی از بلوچستان به زبان بلوچی پخش شد که گریه امانش نمیداد که جمهوری اسلامی روز جمعه چگونه مردم را به رگبار بست.
عذرا به سوئدی و تورکی و فارسی از ستم چندلایه (با مثال محرومیت تورکها از تحصیل بزبان مادری، زنان و اقلیتهای جنسی) در ایران گفت و توضیح داد که اتحاد واقعی با قبول تفاوتها شکل میگیرد.
در بخش تریبون آزاد، حاضرین نیز امکان پیدا کردند که دغدغه‌ها، امیدها و احساسات خود را با بقیه به اشتراک بگذارند.

تجمع، هر چند نسبتا آرام و طبق برنامه‌ریزی انجام شد ولی با اینحال از حاشیه نیز بدور نبود. علیرغم اعلان برگزارکنندگان مبنی بر اینکه از آوردن پرچم ‌های ملی و حزبی خودداری شود، برخی ها اصرار به اینکار داشتند که با مداخله پلیس مسئله حل شد.

چند تصویر و فیلم سخنرانی عذرا را اینجا شئیر کردم. پلاکاردهایی که من در دست دارم رویش نوشته؛
«برابری اتنیکی (برای تورک، کورد، عرب، بلوچ و …) و جنسیتی (براب زن و لگبت و ..) در ایران»
«دمکراسی کامل، برابری، آزادی برای ایران»
«آزادی، عدالت، حکومت ملی (حق تعیین سرنوشت برای آذربایجان)»
به امید تحقق این شعارها!

#حدیث_نجفی
#مهسا_امینی

برگرفته از صفحه انستگرام
dumanradmehr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا