جهان

بریتانیا حکم استرداد آسانژ به آمریکا را صادر کرد

با تايید رسمی دادگاهی در بریتانیا تنها یک قدم دیگر برای انتقال بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به آمریکا باقی مانده است. جولیان آسانژ با خطر حبس ابد در آمریکا روبرو است.

دادگاه وست منیستر لندن حکم استرداد موسس ویکی‌لیکس را صادر کرده است و این حکم اکنون برای تایید نهایی برای وزیر کشور بریتانیا فرستاده خواهد شد.

با این حال وکلای جولیان آسانژ چهار هفته برای اعتراض به این حکم فرصت دارند. احتمال برگزاری یک دور دادگاه دیگر هنوز منتفی نیست.

وکلای این روزنامه‌نگار افشاگر پیش از این اعلام کرده‌اند که در صورت موافقت وزیر کشور بریتانیا با این استرداد، نسبت به این تصمیم تقاضای فرجام خواهند داد. این وکلا ممکن است نسبت به دیگر موارد این پرونده نیز درخواست تجدیدنظرخواهی ارائه دهند.

 سیستم قضائی آمریکا می‌خواهد این روزنامه‌نگار ۵۰ ساله را به اتهام جاسوسی محاکمه کند. در صورت محکومیت جولین آسانژ به ۱۷۵ سال زندان محکوم خواهد شداو متهم است با همراهی سرباز آمریکایی، چلسی منینگ مطالب محرمانه عملیات نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و افغانستان را به سرقت برده و منتشر کرده است.

از سوی دیگر حامیان جولیان آسانژ او را به عنوان یک روزنامه‌نگار تحقیقی می‌دانند که جنایات جنگی را افشا کرده و اکنون در فرآیندی با انگیزه‌های سیاسی قرار است درس عبرتی برای دیگران شود.

آسانژ در سال ۲۰۱۱ در لندن بازداشت شد. آمریکا از دولت بریتانیا خواست او را به این کشور تحویل دهد. او در ۲۰۱۲ به سفارت اکوادر در لندن پناهنده شد. در همین ایام دادستان سوئد نیز به اتهام آزار جنسی قرار بازداشت او را صادر کرد، موردی که در ۲۰۱۷ لغو شد.

در فوریه ۲۰۱۶ کمیسیونی از سازمان ملل در پی تحقیق خواستار آزادی آسانژ شد. در دوره ترامپ سازمان سیا قصد ربودن و کشتن او را داشت که طرح آن افشا شد. درآوریل ۲۰۱۹ پلیس بریتانیا در پی لغو پناهندگی او از سوی کشور اکوادور، وارد سفارت این کشور در لندن شد و او را بازداشت کرد.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا