جهان

بریتانیا روسیه را به تلاش برای انتصاب یک رهبر دست‌نشانده در اوکراین متهم کرد

بریتانیا روز دوشنبه دوم بهمن کرملین را به تلاش برای انتصاب یک رهبر دست‌نشانده روسیه در اوکراین متهم کرد و گفت که افسران امنیتی روس در راستای این برنامه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراینی تماس گرفته‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا از ارائه اسناد و شواهدی برای اثبات این اتهام که در اوج تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین مطرح شده است، خودداری کرد.

روسیه حدود یکصد هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است و با این حال می‌گوید که قصدی برای تهاجم به این کشور ندارد.

وزارت خارجه بریتانیا عنوان کرد، اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر این که دولت روسیه با یوهان مورایف، نماینده سابق پارلمان اوکراین و چهره‌ای حامی روسیه، به عنوان کاندیدای بالقوه رهبری اوکراین تماس گرفته است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتر نوشت: «ما طرح توطئه کرملین برای انتصاب یک مهره هوادار روسیه به عنوان رهبری اوکراین را تحمل نخواهیم کرد.»

وی افزود: «کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه استراتژیک عظیم خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را به روسیه تحمیل خواهند کرد.»

ساعاتی پس از این توییت، وزارت خارجه روسیه اتهامات لندن را تکذیب کرد و اظهارات مقامات بریتانیا را حاوی «اطلاعات گمراه‌کننده» دانست.

این وزارتخانه در توییتی نوشت: «اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که وزارت خارجه بریتانیا آن را پخش کرده نشانه‌ای دیگر از آن است که این اعضای ناتو به رهبری کشورهای آنگلوساکسون هستند که به تنش‌ها بر سر اوکراین دامن می‌زنند.»

وزارت خارجه روسیه در انتهای توییت خود عنوان کرد: «ما از وزارت خارجه بریتانیا می‌خواهیم که دست از انتشار این مهملات بردارد.»

اتهام‌زنی بریتانیا به روسیه و واکنش مسکو در حالی است که روز جمعه اول بهمن وزرای خارجه ایالات متحده و روسیه با یکیدگر دیدار کردند، اما این دیدار دستاورد عمده‌ای نداشت و طرفین صرفا توافق کردند که مذاکرات را ادامه دهند.

روسیه از ایالات متحده چندین تضمین امنیتی خواسته است از جمله این که اوکراین نباید به ناتو بپیوندد. واشینگتن اما این درخواست را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا