جهانخاورمیانهسیاست

بریتانیا وعده داد با وجود خروج دیپلمات‌ها از افغانستان عقب نشینی نخواهد کرد

نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه ۲۲ مرداد وعده داد که با وجود خروج قریب الوقوع اکثر کارکنان سفارتخانه در مواجهه با حمله سریع طالبان، بریتانیا به افغانستان پشت نخواهد کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه ۲۲ مرداد وعده داد که با وجود خروج قریب الوقوع اکثر کارکنان سفارتخانه در مواجهه با حمله سریع طالبان، بریتانیا به افغانستان پشت نخواهد کرد.

با تسلط اسلامگرایان طالبان بر اغلب شهرهای افغانستان، بریتانیا حدود ۶۰۰ سرباز را برای کمک به تخلیه ۳۰۰۰ شهروند خود از این کشور مستقر کرده است و جانسون گفت که “بخش اعظم” کارکنان سفارت در کابل به بریتانیا باز می گردند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت تصمیم جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی و وادار کردن متحدان ناتو به پیروی از او “یک مشکل بسیار بزرگ بر زمین گذاشت” و میدان عمل را به طالبان واگذار کردند.

وی پیش بینی کرد که این کار به نفع القاعده خواهد بود؛ گروهی که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا بود.

به گزارش فرانس۲۴، جانسون، به خبرنگاران گفت: “آنچه ما قطعاً می توانیم انجام دهیم این است که با همه شرکای خود در منطقه، در سراسر جهان، که با ما در جلوگیری از تبدیل مجدد افغانستان به مکانی برای تروریسم هم‌فکر هستند، کار کنیم.”

وی تأکید کرد: “کاری که ما اکنون باید انجام دهیم این است که به افغانستان پشت نکنیم” و افزود که بریتانیا می تواند به نقش خود در این کشور، به ویژه در پیشبرد امکان تحصیل دختران -دستاوردهایی که اکنون توسط طالبان به خطر افتاده است- “افتخار کند”.

وی افزود که مقامات وزارت کشور بریتانیا در حال پرواز به کابل هستند تا به مترجمان افغان که در ارتش بریتانیا خدمت می کردند برای درخواست اسکان مجدد در بریتانیا کمک کنند.

بسیاری از مترجمان می گویند با توجه به خطر قصاص طالبان، اکنون از جان خود می ترسند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا