جهاندانش و فن آوری

بقایای موشک سرگردان چینی در اقیانوس هند فرود آمد

بقایای بزرگترین موشک چین روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در اقیانوس هند فرود آمد و بیشتر اجزای آن بر اثر ورود مجدد به جو زمین از بین رفت.

بقایای بزرگترین موشک چین روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در اقیانوس هند فرود آمد و بیشتر اجزای آن بر اثر ورود مجدد به جو زمین از بین رفت و روزها گمانه زنی درباره محل سقوط این موشک سرگردان پایان یافت اما انتقادات ایالات متحده در مورد عدم شفافیت را به دنبال داشت.

مختصات داده شده توسط رسانه های دولتی چین با استناد به دفتر مهندسی فضای انسانی سرنشین دار چین، نقطه برخورد را در اقیانوس، غرب مجمع الجزایر مالدیو نشان می‌دهد.

«لانگ مارچ» دومین پرتاب از نوع ۵بی از زمان اولین پرتاب این مدل از موشکها در ماه مه سال ۲۰۲۰ بود. سال گذشته، قطعاتی از اولین «لانگ مارچ ۵بی» در ساحل عاج سقوط کرد و به چندین ساختمان آسیب رساند.

برنامه فضایی چین همچنان برای ساکنان کره زمین خطرساز است و چین از مهار مسیر موشک‌هایی که پرتاب می‌کند عاجز است.

بیل نلسون، مدیر ناسا، سناتور و فضانورد سابق در بیانیه‌ای پس از ورود مجدد این موشک سرگردان چینی گفت: “واضح است که چین نتوانسته است استانداردهای مربوط به زباله های فضایی خود را رعایت کند.”

نلسون گفت: “بسیار مهم است كه چین و همه كشورهای فضایی و نهادهای تجاری برای اطمینان از ایمنی، ثبات، امنیت و پایداری طولانی مدت فعالیتهای فضایی با مسئولیت پذیری و شفافیت در فضا عمل كنند.”

قسمت اصلی موشک، که «ماژول» را به ایستگاه فضایی جدید چین می‌برد، توانست به مدار زمین برسد؛ اما پس از آن، آرام‌آرام به سوی جو زمین کشیده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا