ایرانجهان

بلژیک ممنوعیت استرداد «اسدالله اسدی» به ایران را لغو کرد

دادگاهی در بروکسل تصمیم گرفته است که حکم منع استرداد اسدالله اسدی، تروریست ایرانی را تمدید نکند.

روزنامه «تایمز بروکسل»، سه‌شنبه 4 اکتبر گزارش داد که پارلمان بلژیک در ژوئن توافقی برای مبادله زندانیان با ایران تصویب کرد. در آن زمان، الکساندر دوکرو، نخست وزیر، استدلال کرد که این تنها راه برای بازگرداندن اولیویه فندیکستیل، امدادگر بلژیکی که از ماه فوریه در ایران زندانی است، به خانه است. حاجه لهبیب، وزیر خارجه که اخیراً منصوب شده است، تأکید کرده تمام تلاش‌های دیپلماتیک بی‌نتیجه مانده است.

به گفته «تایمز بروکسل»، منتقدان این توافق، شامل بلژیکی‌ها و مردم ایران ، بارها خاطرنشان کرده‌اند که چنین توافقی راه را برای «گروگان‌گیری» رژیم ایران در آینده هموار می‌کند.

دادگاه تجدیدنظر بروکسل توافق مبادله زندانیان با رژیم ایران را به طور موقت تعلیق کرده است. اکنون، وکیل فندیکستیل به «تایمز بروکسل» می‌گوید که «دادگاه بروکسل مبنای قانونی آن شکایت را از میان برداشته است.»

اسدی هم‌اکنون دوران محکومیت بیست‌ساله خود را در زندان می‌گذراند. دادگاه آنتورپ به دلیل برنامه‌ریزی حمله تروریستی به یک گردهمایی در بلژیک در سال 2018 وی را مجرم شناخت و به حبس محکوم کرد. اسدی در «پوشش دیپلماتیک» به نمایندگی از دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی اقدام کرده بود.

به گفته «تایمز بروکسل»، با این حال استرداد اسدی به ایران هنوز قطعی نیست، چرا که دادستانی می‌تواند به حکم اخیر دادگاه بروکسل اعتراض کند، و حتی ممکن است شکایات جدیدی علیه اسدی یا توافق پارلمانی مطرح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا