ایرانخاورمیانه

دلار به ۶۰ هزار تومان نزدیک‌تر شد

شدت گرفتن حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در خاورمیانه علیه مواضع آمریکا ریسک رویارویی نظامی مستقیم میان دو کشور، اقتصاد ایران را روز به روز بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هر دلار آمریکا پیش از حمله حماس به اسرائیل، در مقابل ۴۹۸۰۰۰ ریال در بازار آزاد تهران مبادله می‌شد، این نرخ روز دوشنبه (۹ بهمن/۲۹ ژانویه) و یک روز پس از حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن به ۵۸۳۵۰۰ ریال رسید که بالاترین نرخ در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود.

در همین حال، هر یورو نیز عصر دوشنبه در بازار تهران از مرز ۶۳ هزار تومان عبور کرد و تا ۶۳ هزار و ۱۵۰ تومان خرید و فروش شد. پیشتر و در جریان معاملات روز ۷ اسفند گذشته (۲۷ فوریه ۲۰۲۳) هم یورو اوج بی‌سابقه بالای ۶۳ هزار تومان را تجربه کرده بود

همزمانی افزایش ۱۵ دلاری هر اونس طلا (۲۰۳۳ دلار) طی معاملات بازارهای جهانی با افزایش نرخ ارز در بازار تهران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا هم تا ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا برود

تحلیلگران مسايل اقتصاد ایران معتقدند که تضعیف ۱۷ درصدی ریال در کمتر از ۴ ماه گذشته بیش از همه تحت تاثیر نگرانی‌های موجود در مورد رخداد رویارویی مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا بوده است. چنان که مردم که طی دو سال گذشته زیر بار نرخ تورم ۴۰ درصدی بوده‌اند، در تلاش هستند تا با خرید دلار، پس‌اندازهای ریالی خود را در برابر ریسک جنگ بیمه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا