جهانسیاست

بلینکن در سفر خود به ژاپن در مورد “سرکوب و خشونت” به چین هشدار داد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر روز سه‌شنبه (۲۶ اسفند) خود به ژاپن در مورد "سرکوب و خشونت" به چین هشدار داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که اتحاد دو جانبه آمریکا و ژاپن در هند-اقیانوسیه “سنگ بنای صلح، رفاه و امنیت منطقه برای ۶۰ سال” بوده است و به چین در مورد استفاده از “سرکوب و خشونت” هشدار داد.

در ایالات متحده، دولت بایدن در تلاش است روابط خود را با متحدان خود در هند و اقیانوس آرام علیه چین تقویت کند.

بلینکن در اولین دیدار خارجی اعضای ارشد کابینه دولت جو بایدن به همراه لوید آستین، وزیر دفاع به توکیو سفر کرد.

بلینکن در دیدار با موتگی توشی‌میتسو، وزیر خارجه ژاپن، به چین در مورد استفاده از “سرکوب و خشونت” هشدار داد و گفت که “هدف اصلی ساده و مهم” این سفر تأکید مجدد بر تعهدات ایالات متحده در قبال اتحاد دو کشور است.

موتگی توشی‌میتسو نیز این دیدار را “فرصتی عالی برای ارائه یک پیام قوی برای تقویت اتحاد ژاپن و آمریکا” توصیف کرد.

وزیر خارجه ژاپن گفت: “بنیان رفاه و صلح منطقه هند و اقیانوسیه اتحاد تزلزل ناپذیر ایالات متحده آمریکا و ژاپن است.”

بلینکن با اشاره به اینکه همکاری دو کشور در زمینه مسائل اساسی روز مانند تغییرات اقلیمی، امنیت سایبری و امنیت جهانی تعمیق یافته است، گفت: “این تصادفی نیست که ما ژاپن را در اولین سفر خارجی خود در سطح کابینه انتخاب کردیم.”

بلینکن با تاکید به ارزشهایی مانند دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون گفت: “ما می بینیم که این ارزشها در واقع ما را قویتر می کنند. زیرا این ارزشها در بسیاری از مناطق منطقه، خواه در برمه (میانمار) یا در چین به طرق مختلف در معرض تهدید هستند.”

آستین و بلینکن قبل از تور آسیا و اقیانوسیه با هدف ایجاد “بازدارندگی قوی” در برابر پکن سند استراتژی ملی را منتشر کرد که در آن تعاریف جدیدی از چین و کره شمالی ارایه شده است.

در سندی که کاخ سفید در تاریخ ۴ مارس (۱۴ اسفند) منتشر کرد، اشاره شده است که چین به موقعیت “سریع و پر مدعا” رسیده است و “دولت پکن تنها رقیبی است که توانایی آزمایش مداوم یک سیستم بین المللی پایدار و باز را با تلفیق نیروهای اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود دارد.”

از طرف دیگر، از کره شمالی به عنوان “بازیگری که توانایی ها و فن آوری های تغییر بازی را دنبال می کند، متحدان و شرکای ایالات متحده را تهدید می کند و ثبات منطقه را به چالش می کشد” تعریف شده است.

انتظار می رود در طی این بازدیدها، ایالات متحده گام هایی علیه چین و کره شمالی، برای تقویت روابط اتحاد با ژاپن و کره جنوبی و همچنین تقویت همکاری بین دولت های سئول و توکیو بردارد.

همچنین، انتظار می رود بلینکن پس از سفر به توکیو به سئول و دهلی نو برود و در تاریخ ۲۸ اسفند همراه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی با همتای چینی خود در آلاسکا دیدار کند. این نشست اولین دیدار بین دولت جو بایدن و چین خواهد بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، تعهدات كشور خود در زمینه امنیت و رفاه منطقه را در نشست آنلاین با رهبران اتحاد چهارگانه كه توسط آمریكا، استرالیا، ژاپن و هند علیه چین در ۱۲ مارس تشكیل شد، ابراز داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا