جهانخاورمیانه

بلینکن و آستین می‌گویند «گروه‌های نیابتی ایران» احتمالا به جنگ اسرائیل-حماس دامن بزنند

نتونی بلینکن و لوید آستین، وزاری خارجه و دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه گفتند که واشینگتن تصور می‌کند گروه‌های نیابتی ایران به جنگ اسرائیل – حماس دامن بزنند و تاکید کردند که اگر پرسنل یا نیروهای دفاعی آمریکا هدف چنین تخاصم‌هایی قرار بگیرند، دولت بایدن آماده واکنش به آن است.

آقای بلینکن اظهار داشت: «این چیزی نیست که ما بخواهیم یا دنبالش باشیم. ما خواستار تشدید تنش‌ها نیستیم.»

وی افزود: «ما دوست نداریم که ببینیم پرسنل یا نیروهایمان هدف قرار بگیرند، اما اگر چنین اتفاقی افتاد، آمادگی آن را داریم.»

لوید آستین نیز با تکرار اظهارات بلینکن، گفت: «این چشم‌انداز وجود دارد که حملات به سربازان و مردم ما در سراسر منطقه به شکل قابل توجهی تشدید شود.»

وی خاطرنشان ساخت که ایالات متحده حق دفاع از خود را دارد و تردید نباید کرد که ما واکنش مناسبی نشان خواهیم داد.

هشدار مقامات عالی ایالات متحده در حالی است که جنگ اسرائیل و حماس وارد سومین هفته خود شده است. اسرائیل سراسر یکشنبه نقاط مختلفی را در غزه به همراه دو فرودگاه در سوریه و یک مسجد در کرانه باختری اشغالی را به این اتهام که پناهگاه شبه‌نظامیان شده است، هدف قرار داد.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ تقریباً هر روز با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان تبادل آتش کرده و تنش‌ها در مناطق اشغالی کرانه باختری افزایش یافته است.

ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که کارکنان غیرضروری سفارتش در عراق باید این کشور را ترک کنند.

بلینکن که اخیرا چندین روز را در منطقه گذرانده است، از «احتمال تشدید تنش‌ها» صحبت کرد و گفت هیچ کس نمی‌خواهد شاهد باز شدن جبهه دوم یا سوم باشد.

او گفت که انتظار دارد «نیروهای نیابتی ایران با تشدید تنش‌ها نیروها و پرسنل ما را هدف بگیرند» و افزود: « ما در حال انجام اقداماتی هستیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم به طور مؤثر از مردم خود دفاع کنیم و در صورت نیاز، قاطعانه واکنش نشان دهیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده که با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت که نیروهای آمریکایی بیشتری در منطقه مستقر شده‌اند به همراه دو گروه ناوهای جنگی هواپیمابر، «نه برای تحریک کردن، بلکه برای بازدارندگی و این که گفته باشیم اگر کسی بخواهد هر کاری بکند، ما اینجا هستیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا