ایرانجهان

بنیاد نوبل دعوت از سفیر ایران برای مراسم اهدای جایزه صلح نوبل را پس گرفت

پس از اعتراض‌ها به دعوت سفیر جمهوری اسلامی به مراسم اعطای جایزه صلح نوبل، بنياد نوبل اعلام کرد که دعوتنامه سفير جمهوری اسلامی را به دلیل «وضعیت جدی و رو به وخامت ایران» لغو كرده است.

بنیاد نوبل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «معتقدیم با توجه به وضعیت جدی و رو به وخامت ایران، سفیر این کشور نباید به مراسم جوایز نوبل دعوت شود.»

در روزهای اخیر، بسیاری از مردم سوئد در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به دعوت سفیر ایران به مراسم جوایز نوبل اعتراض کرده و کارزارهایی براى لغو آن تشکیل دادند.

پیش‌تر نیز سفیران روسیه و بلاروس نیز به دلیل جنگ علیه اوکراین از شرکت در مراسم جوایز نوبل منع شده بودند.

مراسم اهدای جوایز نوبل هر سال ۱۰ دسامبر در یادبود درگذشت آلفرد نوبل، بنیان‌گذار این جایزه، با حضور سفیران کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۵۳ نفر رسیده است. بر اساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، ۳۴ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، کشته‌شدگان تا امروز از ۲۱ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، کردستان و گیلان بوده‌اند.

همچنین، گزارش‌های بسیاری از تلاش نهادهای امنیتی برای سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان به دست این سازمان رسیده است.

بر این اساس، مسئولان جمهوری اسلامی تا زمان اخذ تعهد از خانواده‌های کشته‌شدگان برای سکوت یا تایید گواهی‌های فوت دروغین منتسب به پزشکی قانونی، از تحویل اجساد کشته‌شدگان سر باز می‌زنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا