ایرانخاورمیانهسیاست

بن سلمان: مشکلمان با ایران رفتار منفی این کشور است؛ به برقراری روابط خوب امیدواریم

ولیعهد عربستان سعودی، بامداد روز چهارشنه ۸ اردیبهشت در یک گفتگوی تلویزیونی گفت مشکلمان با ایران رفتار منفی این کشور است؛ به برقراری روابط خوب امیدواریم.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در یک گفتگوی تلویزیونی که بامداد روز چهارشنه ۸ اردیبهشت هم‌زمان از شبکه العربیه و شبکه‌های مهم دیگر پخش شد گفت: «مشکل ما با ایران رفتار منفی [حکومت] این کشور است. ما از رشد و شکوفایی ایران خوشنود می‌شویم. ایران یک کشور همسایه است و امیدواریم بتوانیم رابطه خوبی با آن داشته باشیم.»

محمد بن سلمان افزود: «کودتای حوثی‌ها علیه دولت قانونی یمن نامشروع است. وجود هرگونه گروه‌ شبه‌نظامی مسلح در مرزهای سعودی را نمی‌پذیریم. حوثی‌ها رابط محکمی با رژیم ایران دارند.»

او درباره روابط ریاض و واشینگتن نیز گفت: «سیاست خارجی ما بر اساس منافع سعودی است. ایالات متحده یک شریک استراتژیک برای ما است. حاشیه اختلاف ممکن است با دولت آمریکا افزایش یا کاهش یابد و این مساله‌ای طبیعی است. با دولت بایدن ۹۰ درصد اتفاق نظر داریم.»

پس از گزارش فایننشال تایمز مبنی بر انجام مذاکرات میان ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد، سعید خطییب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۳۰ فروردین در نشست خبری خود گفت، ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال می‌کند.

پس از آن، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام دولت عراق و یک دیپلمات غربی نوشت که عربستان سعودی و ایران در هفته های اخیر در بغداد گفتگو کرده اند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش روز دوشنبه (۳۰ فروردین) خود گفت مذاکرات بغداد به کمک مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق مخفی باقی ماند تا اینکه روزنامه فایننشال تایمز روز یکشنبه گزارش داد که اولین جلسه در ۹ آوریل (۱۰ فروردین) برگزار شده است.

این خبرگزاری به نقل از موسسه مطالعات خاورمیانه گفت، هیئت سعودی توسط خالد بن علی الحمیدان رئیس اطلاعات و طرف ایرانی توسط علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رهبری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا