ایران

بوئینگ متهم به همکاری به سپاه پاسداران ایران همچنان در توقیف و بلاتکلیف

مقامات آرژانتینی و پاراگوئه‌ای در تلاش برای حل کردن معمای بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی هستند که از دو هفته پیش در فرودگاهی در نزدیکی بوئنوس آیرس متوقف شده است.

دادستان های این دو کشور آمریکای جنوبی، تحقیقاتی گسترده را برای تعیین اینکه آیا ۱۴ خدمه ونزوئلایی و پنج ایرانی با تروریسم بین المللی یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی ارتباط دارند یا خیر، آغاز کرده‌اند.

 

دادستانی که این پرونده را در آرژانتین راهبری می‌کند، تحقیقات خود را بر روی خلبان ایرانی و ارتباط احتمالی او با تروریسم بین المللی متمرکز کرده است.

 

آنتونیو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین، روز شنبه گفته بود: «هواپیمای باری با خدمه ایرانی و ونزوئلایی فقط به دلیل مشکلات سوخت‌رسانی زمین‌گیر شده و ارتباطی با نیروی قدس سپاه پاسداران ندارد.»

 

به گفته وی، «هیچ بی‌نظمی» درباره این هواپیما وجود ندارد و تنها مساله، مشکلات مربوط به سوخت‌رسانی با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا است.

 

اما اف‌بی‌آی در گزارشی به قاضی فدرال آرژانتین، فدریکو ویلنا، مسئول این پرونده اعلام کرده که قاسمی مدیرعامل قشم فارس ایر است که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا از نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت هواپیمایی ایران حمایت مادی می‌کند.»

 

این هواپیما توسط خط دولتی امتراسور ونزوئلا، یکی از شرکت‌های تابعه کونویاسا که تحت تحریم های ایالات متحده است، اداره می‌شود و قبل از اینکه یک سال پیش به امتراسور فروخته شود، متعلق به ماهان‌ ایر ایران بود که دولت آمریکا آن را به اتهام کمک به سپاه قدس و فعالیت‌های تروریستی تحریم کرده است.

 

ماهان ایر علنا هرگونه ارتباط با این هواپیما را تکذیب کرده و ونزوئلا از مقامات آرژانتینی خواسته آن را آزاد کند. این هواپیما محموله‌ای را برای چندین شرکت قطعات خودروی آرژانتینی حمل می‌کرد که قبل از توقف در کاراکاس و رسیدن به آرژانتین، ششم ژوئن در مکزیک بارگیری شده است .

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا