آذربایجانایرانجهان

بیانیه حزب مرکزی آزربایجان به مناسبت” روز جهانی زبان مادری”

دوم اسفند به عنوان روز جهانی زبان مادری در سراسر جهان جشن گرفته می شود.
به مناسبت این روز در کنفرانس عمومی یونسکو به کشورهای عضو اعلام شد که کنفرانس ها و سمینارهایی را در خصوص اهمیت زبان مادری در مدارس و دانشگاه ها برگزار کنند.

زبان تورکی آزربایجانی زبان مادری حدود 35000000 تورک آزربایجانی و دیگر  تورک ساکن درایران است.

زبان سیستمی از درک انسان است که تفاهم بین انسانها را فراهم می کند و برای خود قانون وقواعدی دارد و از صداهایی ساخته شده که از چارچوب این قواعد برخاسته و در تکامل زبان و هویت اجتماعی یک ملت نقش اساسی ایفا میکند .منشأ پیدایش زبان به انسانهای اولیه بازمیگردد اما تعیین زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست .
در طول يک صد سال اخیر تاریخ معاصر آزربایجانی‌ها و سایر تورک‌های ساکن در داخل مرزهای سیاسی ایران مورد ستم و تبعیض شدید قرار گرفته‌اند و پس از کشتار حکومت ملی آزربایجان توسط محمدرضا خان و سوزاندن کتاب های تحصیلی، آموزش به زبان مادری را ممنوع کرده و آموزش و تحصیل زبان فارسی را رسمی نمودند .
از همان دوره یک نسل کشی فرهنگی جدید در آزربایجان آغاز شد و جمهوری اسلامی نیز همین سیاست را ادامه داد.
همچنین پس از اینکه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی اجباری شد، بسیاری از زبان آموزان غیرفارسی با مشکلات خاصی مواجه شدند. که این سیستم آموزشی تا به امروز و در جمهوری اسلامی نیز  ادامه دارد و حکومت فارس ایران با هدف آسیمیلاسیون ملیت های مختلف به مقابله با جامعه جهانی می پردازد و این روند همسان سازی فرهنگی را پیش می برد.
حرکت ملی آزربایجان به شدت با این سیاست غیر انسانی مخالفت کرد ه و جنبش بیداری را در میان عموم مردم به راه انداخته و آشکارا اعلام کرد که خواهان حق تحصیل به زبان تورکی(زبان مادری) است.  در تمام مراسم و مجالس، چه جشن و چه در مراسم ختم، شعارهایی مانند «تحصیل به زبان تورکی در مدارس  برای همه لازم هست» و «زبان من نمی میرد، به زبان دیگر تغییر نمی کند» سر داده می شد.

زبان مادری حق اولیه یک فرد است و هیچکس و گروهی نمی تواند آن را سلب کند و کشورهایی که این حق را  نادیده می گیرند نقطه سیاهی برای بشریت هستند.
حزب مركزی آزربايجان  سیاستهای شوونیستی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم میکند و از دولت فارس محور ایران میخواهد تا به حقوق اولیه انسانها احترام بگذارد  . لذا حزب مرکزی آزربایجان به رژیم ایران هشدارمی دهد،از سیاست های تبعیض آمیز و آسیمیلاسیون که سبب نابودی جامعه آزربایجان گردیده است، باید سریعا متوقف شود ، زیرا نباید حقوق اولیه مردم ، فدای اهداف سیاسی بشود .
حزب مرکزی آزربایجان خواهان حق تحصیل به زبان مادری تا پایان دوره متوسطه (در کنار زبان فارسی) و ایجاد رشته تخصصی رشته تورکی آزربایجانی به طور تخصصی در دوره دانشگاه هستیم ،همچنین دولت باید زمینه کار آموزشگاههای تورکی آزربایجانی را فراهم نماید و موانع قانونی را برطرف کرده و از پرونده سازی برای فعالین در این حوزه خودداری کند .

حزب مرکزی آزربایجان
1 اسفند 1401

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا