جهانسیاست

بیانیه مطبوعاتی سه‌جانبه؛ نارضایتی پاشینیان علیرغم ابراز رضایت علی‌اف و پوتین (متن بیانات)

رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان پس از دیدار سه جانبه بیانیه مطبوعات ارائه دادند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از آذرتاج، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت:

«پیش از هر چیز، من می خواهم از همکارانم -هم رئیس جمهور آذربایجان و هم نخست وزیر ارمنستان- تشکر کنم که موافقت کردند امروز به مسکو بیایند و در مورد اجرای مفاد توافق نامه صلح ما که در ۹ نوامبر [به وقت آذربایجان ۱۰ نوامبر] سال گذشته امضا شده بود، دیدار کنند.

نتیجه می گیریم که مفاد این توافق نامه به طور کلی رعایت شده و هیچ مورد جدی گزارش نشده است.

گروه صلحبان روسیه به طور کامل به تعهدات خود در قبال هر دو طرف عمل می کنند.

همانطور که در ابتدای جلسه امروز گفتم، بیش از ۴۸ هزار آواره و پناهنده به قره باغ کوهستانی بازگشته اند. کار مداوم برای بازسازی زیرساخت ها، انرژی، ساختمانهای مسکونی و زیرساخت های اجتماعی در حال انجام است.

من جلسه امروز را بسیار مهم و مفید می دانم، زیرا ما توانستیم به توافق برسیم و بیانیه مشترکی در مورد توسعه اوضاع در منطقه امضا کنیم. منظور من گام های مشخصی در راستای ایجاد روابط اقتصادی و توسعه پروژه های زیربنایی می‌باشد.

برای این منظور، یک گروه کاری به ریاست معاونان نخست وزیر سه دولت – آذربایجان، ارمنستان و روسیه تشکیل خواهد شد. در آینده نزدیک، آنها زیر گروه های متخصص کار ایجاد می کنند و برنامه های مشخصی را برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و اقتصاد منطقه ارائه می دهند.

من اطمینان دارم که اجرای این توافق نامه ها به نفع مردم ارمنستان و آذربایجان خواهد بود و بدون شک برای منطقه و همچنین منافع فدراسیون روسیه نیز سودمند خواهد بود. متشکرم.»

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان گفت:


«ولادیمیر ولادیمیرویچ عزیز، اول از همه، من می خواهم از شما برای این دعوت و ابتکار عمل برای برگزاری این دیدار تشکر کنم. من با نظر شما که این نشست برای اطمینان از توسعه بیشتر پایدار و ایمن منطقه ما بسیار مهم است، موافقم.

دو ماه پس از اعلام آتش بس، سران سه كشوري كه بيانيه را در ۹ تا ۱۰ نوامبر امضا كردند امروز در مسكو ديدار كردند، اين نشان مي دهد كه ما براي رسيدن به نتايج و جمع بندي وقايع سپتامبر و نوامبر مصمم هستيم. بیانیه امروز امضا شده به اهداف ما گواهی می دهد، زیرا یکی از نکات در بیانیه توقف جنگ، احیای ارتباطات حمل و نقل بود. این منطقه می تواند تحرک زیادی در توسعه منطقه ایجاد کند و امنیت را تقویت کند. زیرا گشودن ارتباطات حمل و نقل به نفع مردم آذربایجان، ارمنستان، روسیه و همسایگان ما است. من اطمینان دارم که کشورهای همسایه نیز فعالانه به ایجاد شبکه متنوعی از راهروهای حمل و نقل و شریان های حمل و نقل در منطقه ما خواهند پیوست. ما باید همچنان به تلاش خود برای یافتن زمینه هایی از فعالیت بپردازیم که در کوتاه مدت موثر و نتیجه گرا باشند.

به طور کلی، می خواهم بگویم که بیانیه مشترک ۹ نوامبر، به وقت آذربایجان، ۱۰ نوامبر با موفقیت در حال اجرا است. بیشتر مفاد این بیانیه اجرا شده است. مأموریت حفظ صلح روسیه، وظیفه خود را به طور موثر انجام می دهد و به جز حوادث جزئی طی دو ماه گذشته، هیچ دلیل جدی برای نگرانی وجود نداشته است. همه اینها به ما اطمینان می دهد که همانطور که ولادیمیر ولادیمیرویچ گفت، درگیری قره باغ کوهستانی مربوط به گذشته است و ما باید در مورد آینده، چگونگی زندگی مشترک به عنوان همسایه، چگونگی کار برای باز کردن شریان های حمل و نقل و تقویت ثبات و امنیت منطقه در آینده فکر کنیم.

ولادیمیر ولادیمیرویچ، از دعوت شما متشکرم و فکر می کنم جلسه بسیار مفید و مثمر ثمری بود. متشکرم.»

نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان گفت:

ولادیمیر ولادیمیرویچ عزیز.

«قبل از هر چیز، بگذارید از تلاش شما برای بازگرداندن ثبات و امنیت در منطقه ما و حل مناقشه قره باغ کوهستان تشکر کنم. متأسفانه این مناقشه هنوز حل نشده است. مناقشه همچنان ادامه دارد. البته، ما موفق شده ایم از آتش بس اطمینان حاصل کنیم، اما هنوز بسیاری از مسائل برای حل وجود دارد. یکی از این موضوعات وضعیت قره باغ است. البته، ارمنستان آماده است تا مذاکرات در مورد این موضوع را در چارچوب روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه دهد. متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم مسئله اسرای جنگی را حل کنیم و این حساس ترین و دردناک ترین موضوع است. زیرا این یک مسئله بشردوستانه است. ما توافق کرده ایم که در این راستا کار کنیم. با این حال، ما معتقدیم که، به ویژه، بند ۸ توافق مشترک ما، متأسفانه، به طور کامل اجرا نشده است. امیدوارم به زودی بتوانیم تصمیم مشخصی بگیریم. اما باید بگویم بیانیه ای که امروز امضا کردیم واقعاً مهم است. کتمان نمی کنم که اجرای توافق نامه های این بیانیه می تواند به سادگی چهره اقتصادی و تصویری منطقه ما را تغییر دهد. نوآوری های اقتصادی می تواند به ضمانت های امنیتی قابل اطمینان تری منجر شود و ما البته آماده کار سازنده در این راستا هستیم. اما همانطور که گفتم، متأسفانه همه مسائل در یک جلسه حل و فصل نمی شوند. امیدوارم بیشتر پیش برویم. من می خواهم یک بار دیگر تأکید کنم که مهمترین مسئله در حال حاضر برای ما مسائل بشردوستانه است -تبادل اسرای جنگی، که در بند ۸ بیانیه مشترک ما در تاریخ ۹ یا ۱۰ نوامبر پیش بینی شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا