آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

حمایت از آزادی قره‌باغ؛ علی خیرجو و میثم جولانی به ۸ ماه حبس و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند

علی خیرجو و میثم جولانی دو فعال مدنی آذربایجانی ساکن اردبیل توسط شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو شهر اردبیل به ریاست قاضی سجاد حبیبی مجموعا به ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

طی این حکم که از سوی دادگاه کیفری دو شهر اردبیل صادر و به این فعالین آذربایجانی ابلاغ شده، قاضی سجاد حبیبی رئیس شعبه مذکور عنوان کرده است: “مستندا به ماده ۶۱۸ از قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ تعزیرات و مواد ۱۸ و ۱۹ و ۱۲۵ و ۱۳۷ از قانون مجازات منصوب ۹۲ و تبصره ماده ۲ و ۱۳ از کانون کاهش مجازات حبس تعزیری ۹۹ و مراعات بند های ب و ت ماده ماده ۱۸ هر یک از نامبردگان را به تحمل ۴ ماه حبس تعزیزی و ۲۰ ضربه شلاق محکوم می نماید.”

جلسه رسیدگی اتهامات مطروحه بر علیه این فعالین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل در تاریخ ۱۱ آذر ماه سال جاری برگزار شده بود.

آقایان خیرجو و جولانی در ۱۰ مهرماه سال جاری در منزلشان توسط نیروهای امنیتی بدون ارایه حکم بازداشت و همراه با بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه موقت زندان اردبیل (شام اسبی) آزاد شدند.

در زمان بازداشت هر کدام از این دوفعال با سه عنوان اتهامی جداگانه مواجه شده بودند که دو اتهام دیگر این فعالین برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال گردیده است.

بر اساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده بود، ماموران امنیتی و انتظامی بدون ارائه حکم بازداشت و با بالا رفتن از دیوار خانه علی خیرجو اقدام به بازداشت این فعال آذربایجانی و ضرب و شتم وی، خانواده و همسایگان او کرده‌ بودند.

افسانه اکبرزاده همسر آقای خیرجو به همراه جمعی از مادران بازداشت شدگان پارک جیرال هنگام پیگیری وضعیت آنان، با هتاکی و ناسزاگویی قاضی بابک نونهال، بازپرس شعبه دهم دادیاری عمومی و انقلاب اردبیل مواجه شدند.

افسانه اکبرزاده به خاطر اعتراض به غیر قانونی بودن بازداشت این فعالین و روند غیرقانونی رسیدگی به پرونده و ادبیات خارج از ادب قاضی نونهال، با حکم مستقیم وی بازداشت و پس از ۲۴ ساعت آزاد شده بود.

گفتنی است ۱۰ مهر ماه ۹۹ در شهرهای آذربایجان در پی فراخوان فعالین مدنی آذربایجانی بمنظور حضور مسالمت آمیز برای حمایت از آزادسازی قره‌باغ، نیروهای امنیتی و انتظامی اقدام به بازداشت همراه با ضرب و شتم  فعالین مدنی در شهرهای اورمیه، تبریز، زنجان، اردبیل، خیاو، داش‌ماکی و تهران کرده بودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا