آذربایجانایرانجهان

بیانیه پایانی و مطالبات «راهپیمایی آزادی، عدالت، حکومت ملی»

بیانیه پایانی و مطالبات «راهپیمایی آزادی، عدالت، حکومت ملی»

افکار عمومی جهان آزاد

نزدیک به صد سال است حکومتهای شوونیستی و فاشیستی حاکم بر ایران سیاست استعمار و استثمار ملل غیر فارس را به شدیدترین وجه پیش برده اند. طی این صد سال مدنیت، دارایی های تاریخی، اقتصاد، ثروتهای طبیعی، حقوق سیاسی و در یک معنا موجودیت ملل تحت ستم در ایران تاراج شده و هرگونه حرکت حق طلبانه آنان به شدیدترین وجه سرکوب شده است.

رژیم پهلوی سنگین ترین فشارها را بر ملل تحت ستم علی الخصوص ملت تورک آزربایجان و دیگر جوامع تورک تبار ایران وارد کرد و حتی تا تخریب سیستماتیک آثار تاریخی آزربایجان پیش رفت. ملت تورک آزربایجان با امید به رسیدن به آزادی و عدالت نقشی پررنگ در سرنگونی رژیم پهلوی ایفا کرد ولی متاسفانه در رژیم جمهوری اسلامی نه تنها هیچ چیز بهتر نشد بلکه فاشیسم دینی نیز بر فاشیسم ملی افزوده شد. ملت تورک آزربایجان که از انقلاب مشروطه تاکنون برای حقوق خود به طور مستمر مبارزه کرده است در انقلاب 57 نیز به اصل ولایت فقیه نه گفت و خواستار اجرای قانون مترقی انجمن های ایالتی و ولایتی شد. ولی جواب رژیم باز جز گلوله و سرکوب نبود.

اکنون که رژیم جمهوری اسلامی به مرز ورشکسته گی رسیده است و با انواع بحران ها دست به گریبان است و ماههاست مردمان مناطق مختلف ایران در مقابل رژیم عصیان کرده اند، ملت تورک آزربایجان و دیگر جوامع تورک تبار ایران نیز در مبارزه علیه رژیم فعالانه شرکت کرده اند و از ترکهای قشقایی گرفته تا تهران و قزوین و زنجان و تبریز ملت تورک صدها فرزند خود را فدای مبارزه با این رژیم جنایتکار کرده است.

امروز تمامی ملل تحت ستم در ایران مصمم هستند تا در چهارچوب قوانین و حقوق جهان شمول حقوق پایمال شده خود را بازپس بگیرند تا بتوانند در شرایطی آزاد وعادلانه به حیات فردی و ملی خود ادامه دهند و در راه نیز هزینه های سنگینی می پردازند. بی دلیل نیست که امروز چشم جهانیان بر مردمان کشور ایران است و جهان مبارزات آنان را تحسین و تقدیر می کنند. هر چند در همین انقلاب هم تبعیض و جانبداری کم نیست و علی الخصوص رسانه های فارسی خارج از کشور که در انحصار یک جریان ارتجاعی قرار گرفته اند در بایکوت و سانسور مبارزات ملل تحت ستم خصوصاً ملت تورک آزربایجان جنوبی دست کمی از رسانه های رژیم ندارند. طی ماههای اخیر تنها دولتمردی که تلاش کرده است صدای مظلومیت ملت آزربایجان جنوبی در مجامع جهانی، از جمله در سازمان دولتهای تورک باشد پرزیدنت الهام علی اف می باشد که جای دارد در اینجا از وی تقدیر و تشکر کنیم و البته از وی درخواست داریم به انعکاس صدای مظلومیت آزربایجان جنوبی و دفاع از حقوق ما در مجامع جهانی ادامه دهند.

امروز ما در اینجا گرد هم آمده ایم تا صدای جوانانی باشیم که در خیابانهای شهرهای آزربایجان با شعار «آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت» یعنی «آزادی، عدالت، حکومت ملی» به قیمت جانشان حقوقشان را فریاد می زنند. امروز تمامی ملل تحت ستم در ایران برخی اهداف و مطالبات مشترک دارند. ولی هر ملتی نیز مطالبات خاص را دارد که در این بیانیه برخی از آنان را می شماریم:

1- ما از تمامی کشورهای جهان می خواهیم مشروعیت رژیم جمهوری اسلامی را رد کرده و روابط سیاسی و اقتصادی خود با رژیم جمهوری اسلامی را قطع کنند.

2 – ما تلاش‌های رژیم قرون وسطایی و شوونیتی ایران ‌در جهت دستیابی به سلاح اتمی و سلاحهای کشتار جمعی را محکوم کرده و این امر را نه تنها تهدید دنیای دمکراتیک، کشورهای همسایه وحتی تهدید بالقوه برای بقای ملل ساکن در ایران می دانیم. لذا از دولتهای جهان می خواهیم در این باره با رژیم جمهوری اسلامی مماشات نکرده و اقدامات پیشگیرانه جدی انجام دهند.

3- رژیم جمهوری اسلامی هزاران انسان بی گناه را به دلیل اعتراضات مدنی زندانی کرده است و اعتراضات را به خشونت سرکوب کرده است. ما از مجامع جهانی می خواهیم برای آزادی آنان رژیم جمهوری اسلامی را تحت فشار بگذارند.

4- رژیم جمهوری اسلامی به صورت مستمر به کشورهای همجوار خود تروریسم صادر می کند و یا شهروندان دیگر کشورها را در داخل ایران هدف آدم ربایی و یا اقدامت تروریستی قرار می دهد که حمله مسلحانه به سفارت آزربایجان در تهران یکی از آخرین نمونمه های آن بود. ما از تمامی کشورهای جهان می خواهیم در مقابل این مسئله جدی باشند و بازوی نظامی و اقتصادی اصلی نظام یعنی سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار داده و از هرگونه مراوده با آن خودداری کنند. زیرا سپاه مسئول اصلی صدور تروریسم در خاورمیانه و حتی جهان است.

5- ما سیاست جنگ افروزی و تهدید رژیم جمهوری اسلامی ایران علیه جمهوری آزربایجان را محکوم می کنیم و با تمام توان در کنار جمهوری آزربایجان هستیم.

6- ما سیاست همگامی و همراهی رژیم جمهوری اسلامی ایران با جنگ افروزان مسکو علیه اوکراین و کمک نظامی ایران به روسیه را محکوم کرده از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنیم.

7- رژیم جمهوری اسلامی به صورت عامدانه زنان و دختران را هدف وحشیانه ترین اقدامات قرار می دهد و حتی آنان را هدف حملات شیمایی قرار می دهد. ما از جهان آزاد می خواهیم در مقابل این توحش قرون وسطایی رژیم جمهوری اسلامی بی تفاوت نباشند و صدای اعتراض خود را بلند کنند.

8- ما از کشورهای جهان می خواهیم واقعیت متکثر و کثیرالمله بودن ایران را به رسمیت شناخته و در مراودات خود با شهروندان ایران این مسئله را مد نظر بگیرند. خواستار آن هستیم که زبان تمامی ملل در ایران به به عنوان زبان رسمی شناخته شوند زیرا ایران یک جغرافیای چند ملیتی و چند فرهنگی است. ما ایدئولوژی یک ملت، یک زبان، یک وطن را قبول نداریم.

9- ما تداوم سیاست استعماری رژیم جمهوری اسلامی ایران در جهت آسیملاسیون ملل غیر فارس و بخصوص تورکهای آزربایجان، قشقایی، خراسان، ترکمن و دیگر جوامع تورک را محکوم کرده خواهان برابر حقوقی همه جانبه و بخصوص پایان دادن به غارت منابع اقتصادی خویش هستیم.

10 – ملل تحت ستم و استعمار در ایران خواهان احقاق حق تعیین سرنوشتشان در چهارچوب قوانین و حقوق بین المللی هستند. شعار «آزادی، عدالت، حکومت ملی» شعاری است که بیش از همه در میان تورکهای آزربایجان جنوبی، قشقایی، ترکمن و سایر شنیده می شود و به واقع مطالبات ما را خلاصه می کند. ما از وجدانهای آزاد جهان می خواهیم برای تحقق این مطالبات به غایت انسانی و قانونی از مردم تورک تبار در ایران حمایت کنند.

11- رژیم جمهوری اسلامی قاتل طبیعت و محیط زیست است. این رژیم طبیعت و محیط زیست را در سرتاسر ایران به مرز نابودی کشانده است. خشکاندن عامدانه دریاچه اورمیه به یک فاجعه زیست محیطی تمام عیار در آزربایجان جنوبی تبدیل شده است که زندگی دهها میلیون انسان را مخاطره رو به رو کرده و تمامی جانداران و محیط زیست با خطر نابودی مواجه کرده است. ما از مجامع جهانی می خواهیم تا دیر نشده برای نجات دریاچه اورمیه رژیم جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند.

12- در اعتراضات اخیر در آزربایجان جنوبی و دیگر مناطق تورک نشین ایران، خصوصاً در میان تورکان قشقایی تعداد زیادی از جوانان جان خود را از دست دادند. صدها نفر زخمی و هزاران نفر بازداشت شدند. ولی متاسفانه شاهد بایکوت رسانه های فارسی اپوزیسون علیه آزربایجان بودیم چنانکه این رسانه ها اخبار مناطق تورک نشین را به صورت محدود و حداقلی پوشش دادند. ما سیاست تبعیض و بایکوت رسانه ای علیه آزربایجان و دیگر مناطق تورک نشین را تقبیح و به شدت محکوم می کنیم.

آزادلیق، عدالت، میلی حؤکومت
زنده باد آزادی و عدالت
سرنگون باد رژیم قرون وسطایی جمهوری اسلامی

راهپیمایی آزادی و عدالت – بروکسل 25 مارس 2023

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا