خاورمیانه

بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان؛ مامور سیا: انفجار بیروت فقط از آمونیوم‌نیترات نبود

در اثر انفجار مهیبی که روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بیروت رخ داد تاکنون دست کم ۱۳۵ نفر کشته، بیش از ۵ هزار نفر مجروح و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند؛ یک مامور اسبق سیا گفت که انفجار فقط به خاطر آمونیوم‌نیترات نبود.

مروان عبود فرماندار بیروت در گفت‌وگو با یک رسانه محلی لبنان اعلام کرد که در پی انفجار مهیب در این شهر ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شده‌اند و نیمی از شهر به دلیل انفجار آسیب دیده‌ است. وی میزان خسارت به شهر را چیزی بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد کرد.

بر اساس گزارش‌ها بسیاری از ساختمان‌ها تا ۱۰ کیلومتری محل انفجار آسیب دیدند.

به گفته آقای عبود، بسیاری از قربانیان هنوز مفقود هستند یا زیر آوار مانده‌اند. دولت لبنان روز چهارشنبه را اعزای عمومی و دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد.

مقامات لبنانی می‌گویند که شمار قربانیان این انفجار احتمالاً بالاتر از رقمی است که اعلام شده است.

از دیگر سو «رابرت بائر»،‌ مامور اسبق سیا در حوزه مسائل خاورمیانه امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت به نظر او در محل انفجار بیروت مهمات و مواد محرک نظامی وجود داشته، اما معلوم نیست متعلق به چه کسی بوده است.

آقای بائر تاکید کرد: «این دقیقا یک انفجار نظامی بود. این کود نبود و من به آن اطمینان کامل دارم.»

این مامور اسبق سیا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بالن نارنجی انفجار گفت،‌ «همانطور که گفتم این مشخصا یک انفجار نظامی بود؛ همانطور که پودر سفیدی که پیش از انفجار مشاهده می‌شود مربوط به سوختن نیترات آمونیوم است.»

رسانه‌ها و حسن دیاب نخست‌وزیر لبنان ابتدا دلیل این انفجار را انبار ترقه اعلام کرده بودند ولی دقایقی بعد مدیرکل امنیت عمومی لبنان گفت که این انفجار، انفجار ترقه و وسایل آتش‌بازی نیست، بلکه یک ماده انفجاری بسیار قوی است که سال‌ها پیش توقیف شده بود.

سپس میشل عون، رئيس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار اعلام کرد که ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین امر بوده است.

در این بین گزارش می‌شود که همه مسئولان بندر بیروت تا زمان مشخص شدن ابعاد این حادثه،‌ در بازداشت خانگی قرار دارند.

همچنین بنابر کابینه لبنان‌ فرماندهی ارتش این کشور را موظف کرده تا ‌هر کس که ارتباطی با نگهداری نیترات آمونیوم در بندر بیروت دارد،‌ تا زمان پایان تحقیقات در بازداشت خانگی قرار گیرد.

در این انفجار سیلوی اصلی گندم لبنان نیز که در بندرگاه بیروت بود نابود شده است و به گفته وزیر اقتصاد لبنان، این کشور اکنون تنها برای یک ماه دیگر ذخیره گندم دارد.

سیلوی اصلی گندم لبنان و حفره ایجاد شده بر اثر انفجار در مقابل سیلو

انفجار در زمان دشواری برای لبنانی‌ها روی داد. بحران اقتصادی و شیوع ویروس کرونا اوضاع را برای مردم سخت‌تر کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا